Ömlenek a milliárdok az Uberhez
Megdöbbentő ütemben gyarapodik az Uber elkölthető pénzállománya, a fuvarrendelő mobilalkalmazást működtető cég néhány héten belül hárommilliárd dollárnyi forráshoz juthat. A The Wall Street Journal információi szerint a társaság közel áll ahhoz, hogy lezárjon egy hitelkeret-megállapodást több bankkal. Az eredeti tervek szerint nagyjából egymilliárd dollárt szeretett volna a vállalat, a sikerek hatására azonban több pénzintézet is jelezte, hogy szívesen beszállna a cég finanszírozásába, így az összeg az üzleti lap értesülései szerint kétmilliárd dollárra nőtt. A forrást biztosító társaságok között van a Morgan Stanley, a Bank of America, a Barclays, a Deutsche Bank és a Goldman Sachs Group is.
Ezzel még nem ér véget az Uber erősítése, a The Wall Street Journal ugyanis úgy tudja, hogy a végéhez közeledik egy újabb befektetési kör is, amelynek keretében egymilliárd dollárt kaphat a vállalat. A helyzet érdekessége, hogy a befektetői csoportot a kínai Hillhouse Capital Group vezeti. Ez az alapkezelő korábban már adott pénzt a kínai fuvarrendelő piacot jelenleg uraló Didi Kuaidinek is.
A Hillhouse nem az első befektetője az Ubernek a távol-keleti országból – korábban már a legnépszerűbb helyi keresőt működtető Baidu is beszállt a cégbe –, megjelenése azonban jelzi, hogy melyik piacra összpontosít a következő évben a társaság. „Kína az első számú prioritás az Uber számára, és a társaság már naponta csaknem egymillió fuvart bonyolít le az országban” – írta egy a befektetőknek szóló, közelmúltban nyilvánosságra került levélben Travis Kalanick, a vállalat társalapítója és vezetője. A cég jelenleg 11 kínai nagyvárosban van jelen, de a tervek szerint egy éven belül további 50 településen jelennének meg. Persze globálisan is terjeszkedne a cég, és rövid időn belül a jelenlegi 300 duplájára növelnék azon városok számát, ahol elérhető a szolgáltatása.
Ennek ellenére nincs könnyű helyzetben a cég, a taxizást alapjaiban felforgató koncepciója miatt ugyanis számos országban kemény jogi harcra kényszerül. A társaságra rászálltak a hazai hatóságok is, a NAV is ellenőrizte a sofőröket. Az Uber az Origo beszámolója szerint már eljuttatta javaslatait a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak arról, hogyan lehetne átalakítani a szabályozást a helyzet rendezésére.
Egyre több elemző véli úgy, hogy a forrásbevonások nem csupán a terjeszkedést, illetve a jogi eljárások miatt várható fizetési kötelezettségek teljesítését szolgálják, hanem már az Uber tőzsdei megjelenését készítik elő. Becslések szerint ha megvalósul az újabb, egymilliárd dolláros befektetés, a cég piaci értéke elérheti az ötvenmilliárd dollárt. Azon túl, hogy jelenleg a világ legértékesebb startupjának számít a vállalkozás, ezzel az összeggel az eddigi legdrágább tőzsdére lépő technikai vállalkozás lehet.
Térképet is készítenének
Az új forrásokból felvásárlásokat is tervez az Uber, a társaság a hírek szerint bejelentkezett a Nokia térkép üzletágára, akár 3 milliárd dollárt is hajlandó lenne fizetni érte. Nem lesz azonban könnyű dolga a cégnek, hiszen jelentős riválisokkal kell megküzdenie. Így például a navigációs rendszereket fejlesztő kínai Navinfo, valamint az Audi, a BMW és a Daimler alkotta konzorcium is szívesen vinné a részleget. A finn cég sajtóinformációk szerint a német autógyártókat preferálná, könnyen meglehet azonban , hogy az érintett társaságok sokallják majd a remélt négymilliárd dollárt. A Nokia térkép üzletága korábbi becslések szerint mintegy kétmilliárd dollárt ér.