Cégvilág

A Swift helyett ma már ez a mi autónk

Az emberek ma SUV-re (Sports Utility Vehicle, azaz sportos haszonjárműre) vágynak. A lényeg, hogy praktikus, pakolható, könnyen vezethető legyen. A Vitara ennek fényében tekinthető az új népautónak.

Sokat köszönhetünk a Suzukinak, hiszen amikor a rendszerváltást követően az ország elkezdett átülni „nyugati autó­ba”, elpusztíthatatlan gépet tettek alánk a Swift képében. Most, másfél évtizeddel később, az eladási statisztikákat elnézve a személyautók letűnőben vannak, az új divat a szabadidő-autó, mint például a Vitara, amelyben bár felbukkannak rossz emlékként a második generációs Swift műanyagjai, de a párhuzamnak ezen túl nyoma sincs. Már GL alapfelszereltség is tartalmaz minden ma elvárható extrát: 7 légzsák, menetstabilizáló, klíma, a csomagtér-világítás hiánya azonban nehezen magyarázható.

A GL+ szinten belép a ködfényszóró, a tempomat, az érintőképernyős fejegység, a digit klíma, az ülésfűtés és hátsó fűtőcsatorna is – mindezért 320 ezer forint felárat kérnek. Az AllGrip összkerékhajtás további 280 ezres extra, amely rossz időjárásnál nagy segítség lehet. Az elektronikusan vezérelt központi differenciálmű alaphelyzetben akkor küld nyomatékot a hátsó tengelyre, ha az első elveszíti a tapadását. Sport módban már a kormány elfordításakor megteszi ezt, ahogy Snow, azaz hó állásban is sokkal hamarabb kapcsol összkerékhajtásra. Azonban a Vitara összkerékhajtása alapvetően nem terepviszonyokra van kitalálva, nincs felező, és normál személyautó-abroncsokat találunk a felniken.

A műszerfal nem tartogat meglepetéseket, a kormánytól balra találjuk a menetdinamikai rendszer kapcsolóit, a motorleállító, a koccanásgátló és a lejtmenetvezérlő gombjaival, a kormány küllőiről pedig a rádiót és a sebességtartó rendszert lehet vezérelni. Kevés a kapcsoló a középkonzolon, az érintőképernyős fejegység menüivel nincs kihatásunk az autó rendszereire, a szellőzéspanel felépítése egyértelmű.

A váltókar előtti rekesz mély, érdemes itt tartani az autóhoz csatlakoztatott kütyüket, hiszen itt van az USB- és a szivargyújtó-csatlakozó. A második sorban is kényelmesen elfér két felnőtt, de három személynek széltében már kevés a hely. A csomagtérnél a dupla padló alatti rekesz két oldalát jelentő apró műanyag lapot az egy darabból készült kalaptartó aljára tudjuk rögzíteni, ha nem férnek el a helyükön. A legalsó filc alatt találjuk a defektjavító szettet. Az osztott hátsó támla ledöntése könnyen megy, és a biztonsági övekkel sem kell hadakozni eközben.

Viselkedés terén nemcsak az alvázas felépítésű elődhöz képest történt hatalmas fejlődés, de már-már személyautós szinten lehet terelgetni az új Vitarát a szerpentineken. Az 1,6 literes, 120 lóerős szívó benzinmotor már alacsony fordulaton is terhelhető, de az üveghangon kergetés is tetszik neki. És jobb lesz, ha a sofőr is hozzászokik, hiszen nem szabad megijedni a fordulattól, ha tempósan akar haladni, mert az alacsony fogyasztás érdekében jó hosszúra vették az ötfokozatú váltó áttételeit.

Városban és országúton kifejezetten csendesen üzemel a benzinmotoros Vitara, országúton már a gördülési, a motor- és a szélzaj is felerősödik. Könnyű, de pontos a kormányzás, a váltókar megvezetése katonás, és amikor az AllGrip összkerékhajtást „Sport”-ba kapcsoljuk, nem csak a központi differenciál elektronikus vezérlésére hatunk, de érzékenyebb lesz az elektronikus gázpedál is. Ilyenkor – forszírozott üzemben – gázelvétellel jól kontrollálható alulkormányzottságra számíthatunk, a felfüggesztés hangolása feszes.

Noha nyomokban emlékeztet a két évtizeddel korábbi Swiftre, ez a Suzuki már nem az a Suzuki. Ezt már a vetélytársaknak is komolyan kell venniük, mert tudásban azon a szinten mozog, miközben 4,49 millió forintos indulóárával jóval alájuk vág.

Így készül Esztergomban a Vitara

Március 6-án ünnepelte a Magyar Suzuki az új Vitara szabadidő-autó gyártásának kezdetét. A típus jelentőségét fokozza, hogy jelenleg csak nálunk készül az autó az egész világpiac számára, és egy jó darabig ez nem is fog változni. Az első, csonka évben 70 ezer Vitara gyártásával számolnak Esztergomban, de a 2016-os terveket még nem készítették el, nagyban függ az új modell piaci fogadtatásától, mennyit fognak belőle gyártani.


Suzuki Suzuki Vitara
Kapcsolódó cikkek