Bevásárlóturizmus: az alacsony áfa sem motivál minket
Romániában a kilencszázalékos áfa miatt ötödével alacsonyabbak az árak, mégsem jellemző a bevásárlóturizmus.
Utoljára 2012-ben volt érzékelhető nagy bevásárlóroham, akkor a magyar kiskereskedelem profitált a dologból: a 320-as szintre emelkedett euró miatt a Szlovákiából érkező vásárlók 40-50 százalékkal is olcsóbban tudtak bevásárolni nálunk - írja a Népszabadság.
Akkoriban a határ menti hipermarketek parkolói úgyszólván dugig voltak tömve szlovák rendszámú autókkal, amelyek nemritkán 60-80 kilométeres távolságról érkeztek, de volt példa, hogy szervezetten, buszokkal hozták át a bevásárlóturistákat. Hasonló jelenség megismétlődhet, ha a forint tartósan a 315-ös szint közelében marad. A kiskereskedelmi álmoskönyv szerint a lélektani határ a 300-as euróárfolyam.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az árumérleg inkább pozitív volt, azaz nagyjából kétszer-háromszor többet vásárolnak külföldiek itthon, mint amennyit a magyarok külföldön. Az egy napra ide érkező külföldiek étel-, ital- és iparcikkvásárlásai jellemzően 220 milliárd forintot tesznek ki évente, míg a magyarok külföldi bevásárlásai 70 milliárd forint körül alakulnak - a cikk teljes egészében a Népszabadság oldalán érhető el.


