BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Eltűnt a dinamika a műszaki cikkek piacáról

Az előző év azonos időszakához képest összességében 4,9 százalékkal nőtt a műszaki cikkek értékesítése 2015 második negyedévében, az év első negyedéhez képest viszont szinte alig változott a forgalom – derült ki a GfK legfrissebb elemzéséből. A Temax-kutatás szerint az első negyedévben 116,7 milliárd forintot költöttek a háztartások elektronikai cikkekre (mobil- és telekomeszközök, háztartási kis- és nagygépek, irodai elektronikai eszközök, informatikai eszközök és fotótechnika), a második negyedévben pedig 117 milliárd forintot.

A korábbi években az első két negyed között rendre 4-5 milliárd forint forgalomnövekmény mutatkozott a piacon, így volt ez még 2013-ban is, amikor a mostani évhez hasonlóan nem volt komolyabb, az elektronikai piacot megmozgató nemzetközi sportesemény az első fél évben.

Az éves erősödést a telekommunikációs eszközök eladásának fellendülése, valamint a háztartási kis- és nagygépek forgalmának bővülése fűtötte. Utóbbiban a hűtőgépcsere-akció volt a hajtómotor. A hűtőgéppiac idén a második negyedévben 18,7 százalékkal volt erősebb 2014 második negyedénél. A növekedést stabilizálta, hogy az összes többi nagygép (például mosógép) is két számjegyű növekedést mutatott. A kisgépeknél azonban nem volt ennyire egyöntetű a növekedés, a 6,6 százalékos plusz mögött nagy viszaesések is húzódtak, mint például a vasalók vagy a vízforralók területén. A kávéfőzők, a szájápolási termékek, a kenyérpirítók forgalmának rendre két számjegyű növekedése azonban felrántotta az indexet.

A mobiltelefonok értékesítése 22,6 százalékkal nőtt a második negyedévben az előző évhez képest. Értékbeni növekedésről van szó, vagyis a piac újdonságvezéreltté vált, aki teheti, a drágább készülékeket vette. (A második negyedévre pörgött fel az Apple és a Samsung világújdonságainak magyarországi értékesítése.)

A mobilpiac erősödésének az IT-szegmens itta meg a levét, itt 2 százalékkal csökkentek az eladások, miután háttérbe szorultak a notebookok és a tabletek. (Az okoscsúcsmobilok nem titkoltan ezekkel versenyeznek.)

A teljes IT-piachoz képest nagyobb, 9,4 százalékos visszaesést mutat a második negyedévben az irodatechnika. A GfK szerint egyetlen kivétellel szinte az összes irodai hardver-, illetve elektronikai termék értékesítése visszaesést mutatott. Ugyanez a trend volt jellemző a fotópiacra, ez a szegmens 17,4 százalékkal esett vissza. (A fotótechnika-piacra is erőteljesen hatnak a mobilok, amióta egy felső középkategóriás készülékkel egy amatőr felhasználó tökéletes képeket tud készíteni.)

Nem úszta meg a csökkenést a szórakoztatóelektronika sem. Mivel idén semmilyen nemzetközi nagy sportesemény nincs, nem volt, ami simítsa az eladások csökkenését, így a szegmens 21,6 százalékkal zuhant a második negyedévben, az előző év azonos időszakához képest.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.