Cégvilág

Óriási veszteségek a lízingcégeknél

Hatalmas mínuszt hoztak össze a hazai lízingcégek: a hat legnagyobb szereplő összesen 54 milliárd forintos veszteséget termelt tavaly. Ennek tükrében a cégeknek egyáltalán nem jön jól a lakossági autóhitelek forintosítása, ám ezzel együtt idén már javuló eredményekre lehet számítani.

Jelentős mértékben romlott a magyarországi lízingcégek eredménye tavaly a megelőző évihez képest: a hat, eszközállománya alapján legnagyobb csoport összességében 53,9 milliárd forintos adózás utáni veszteséget hozott össze 2014-ben, szemben a 2013-as 3,2 milliárdos nyereséggel – derül ki a Magyar Nemzeti Bank Aranykönyv nevű kimutatásából.

A csoport teljes mérlegfőösszege alapján legnagyobb hat szereplő közül ráadásul egyedül a Deutsche Leasing hazai érdekeltsége tudott nyereséget produkálni, ám a lakossági piacon komolyabb aktivitást mutató versenyzők mindegyike veszteséges volt. Ezzel szemben 2013-ban még a hatból öt szereplő nyereséget tudott termelni, igaz, többüknek inkább csak technikai értelemben volt pozitív – néhány százmillió forintot ért el – az adózott eredménye. A komoly mínusz hátterében egyértelműen a devizahitelek elszámoltatásának a hatása áll, hiszen az a lakossági autófinanszírozási szerződések többségét is érintette.

A mínuszok elkönyvelésének ugyanakkor még nincsen vége a lízingcégeknél: az autóhitelek – és egyes devizaalapú fogyasztási kölcsönök – forintosítása várhatóan újabb 15,5 milliárd forinttal terheli meg a pénzügyi szolgáltatókat, amelynek jelentős része a lízingcégekre hárul. A kormány és a Magyar Bankszövetség által kötött megállapodás szerint ugyanis az átváltáshoz kapcsolódó jóváírás 31 milliárd forintos összegét – a tavaly novemberben alkalmazott és a mai árfolyam közötti különbség okozta terhet – fele-fele részben állja a költségvetés, illetve a szolgáltatók. Ez ugyanakkor már közel sem jelent majd akkora megterhelést a piacnak, mint az elszámolás, de az biztosnak tűnik, hogy bőven lesznek még veszteséget produkáló szolgáltatók az összesen nagyjából 40 szereplős piacon.

A lízingpiac szempontjából emellett biztató az is, hogy az új kihelyezéseket sikerült növelni az elmúlt néhány negyedév alatt. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2015-ben, a második negyedév végén a finanszírozott összeg 226 milliárd forintot tett ki, ami 22,1 százalékos bővülés az előző év azonos időszakához képest. Ezzel párhuzamosan pedig 10 százalékkal, 37 300-ra nőtt az új szerződések száma 2014 első hat hónapjához viszonyítva. A növekedésben ugyanakkor jelentős szerep jutott a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Növekedési Hitelprogramjának is: ennek keretében az első fél évben 60 milliárd forintot helyeztek ki a lízingcégek, amely több mint kétszerese az egy évvel korábbi értéknek.

A lízingszövetség várakozása szerint a jövőben a vállalkozások eszközfinanszírozása lesz a fő hajtóerő a piacon, amely viszont jelentős átalakuláson megy keresztül. Jenei Viktor, a Magyar Lízingszövetség elnöke a féléves számok bemutatásakor arról beszélt, hogy egyes lízingcégek az anyabankjukba olvadva folytatják a tevékenységüket, mások a portfóliójukat leépítve kivonulnak a piacról, megint mások szélesítik a termékpalettájukat.
Hangsúlyozta: alapvető fontosságú, hogy a bankadó eltörlését a lízingcégekre is kiterjesszék, így megszűnjön a versenyhátrányuk. Az autóhitelek forintosítása ugyanakkor – a várható veszteségek mellett – vélhetően nyugtató hatással is lesz a piacra, hiszen a szereplők „tiszta lappal” folytathatják működésüket.

A forintosítás menetrendjéről egyébként tegnap Binder István, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) felügyeleti szóvivője is beszélt tegnap az M1 aktuális csatornán, és közölte: a még élő szerződéssel rendelkező fogyasztók december 15-éig kapják meg azt az elszámolási értesítőt. Január 15-éig kapják kézhez az értesítőt azok, akiknek követeléskezelőnél lévő szerződésük van. Az ügyfeleknek egy hónapjuk van arra, hogy döntsenek arról, ha nem kérik a forintosítást.

Komoly tartalékok a flottánál

A magyarországi vállalatok által lízingelt gépjárművek száma meghaladta a 75 ezer darabot 2014 végén, ami a forgalomban levő cégautóknak mindössze 15 százalékát teszi ki. Ez pedig azt jelzi, hogy még jelentős bővülési lehetőségek vannak a magyar flottalízingpiacon – áll a Business Lease Magyarország Kft. tegnapi közleményében. „Ahhoz, hogy ez az arány Európában jellemző szintre emelkedjen, a finanszírozóknak a többletlikviditás mellett a szolgáltatásokkal kell vonzóbbá tenniük a lízingkonstrukciót a tulajdonlásnál” – mondta Vincent van der Meijden, a cég ügyvezető igazgatója. A Business Lease „Care Online” szolgáltatásának révén – tette hozzá – a minden platformról elérhető online felületen az ügyfelek valós időben juthatnak hozzá a gépjárműflotta és az egyes gépjárművek adataihoz, ami jelentősen könnyíti a flottamenedzserek munkáját, és növeli a gépjárművezetők felhasználói élményét.


lízingcég
Kapcsolódó cikkek