Újabb nehézségekre számíthat a Google
Feljelentőoldalt indított a Google potenciális károsultjai számára a Hausfeld&Co. nevű amerikai jogi cég és az Avisa Partners nevű tanácsadó társaság. A felület tegnaptól érhető el az interneten, és a kezdeményezők azt szeretnék elérni, hogy minél több vállalkozás jelezze ezen a portálon, ha úgy érzi, hogy kár érte a keresőcég magatartása miatt.
A Google szolgáltatásai kapcsán már 2010 óta húzódik az Európai Unióban egy vizsgálat. Idén áprilisban komoly változás történt, az Európai Bizottság (EB) ugyanis hivatalosan is azzal vádolta meg a társaságot, hogy visszaélt a keresőszolgáltatások piacán betöltött vezető pozíciójával. A cég ugyanis az általános keresőoldalakon való listázás során rendszeresen a saját ár-összehasonlító alkalmazását részesítette előnyben. Az EB a Google üzletpolitikáját több szempontból is vizsgálja, ám mind a piaci szereplők, mind a felhasználók szempontjából a legizgalmasabb kérdés a Shopping találati doboz. Ennek használata a többi piaci szereplő szerint azért aggályos, mert a Google a saját szolgáltatásait – tekintet nélkül azok relevanciájára – az organikus találatok fölé vagy azokkal egy sorba rendezi, hátrányos helyzetbe hozva ezzel az összes többi e-kereskedelmi oldal találatát, és előtérbe – azaz a keresési oldalon feljebb – helyezi a saját vertikális megoldásai által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat. A trösztellenes vizsgálat eredménye meghatározó lehet az e-kereskedelmi piacára, hiszen nagymértékben befolyásolhatja a webáruházak költségeit.
A most indított feljelentőoldal készítői is főként az e-kereskedők bejelentéseire számítanak, amelyek alapján akár tömegesen indulhatnak polgári perek a Google ellen. Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy a keresőcég ma már fontos szerepet tölt be a globális gazdaságban, hiszen az egyik legolcsóbb és leghatékonyabb módját kínálja annak, hogy a vállalkozások nemzetközi szinten is megismertethessék termékeiket és szolgáltatásaikat.


