BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Indul az Agip-kutak beolvasztása

A Molnak gyorsan konszolidálnia kell az Agip-hálózatot, hogy kezelje az átfedéseket, és csak azokat a szerzeményeit alakítsa át a saját arculatára, amelyekkel hosszabb távon számol.

A Molnak célszerű mielőbb konszolidálnia az olaszországi ENI-től megvásárolt magyarországi Agip töltőállomás-hálózatot. Sok helyen egymás közelében működnek a két társaság töltőállomásai – az M7-es egyes szakaszain például szinte egymást váltogatják –, e rivalizálás viszont már nem lesz érdeke a közös tulajdonosnak. Mielőbb kezelni kell azt is, hogy a flottaügyfelekben erős Mol kútjai mellé olyanok kerülnek be a csoportba, amelyek eddig jelentős diszkontot adtak az árból.

Egy üzemanyag-vásárló nehezen fogadja el, hogy ugyanazon kiskereskedőnek van egy jellemzően magasabb, és van egy alacsonyabb árral dolgozó hálózatrésze. Jó példa erre a Shell, amely néhány éve elkezdett Tesco-benzinkutakat üzemeltetni. Piaci forrásunk szerint a Shell – néhány, kiemelt helyen lévő egységétől eltekintve – kénytelen volt kissé engedni saját márkájú üzemanyagainak az árából, és kicsit emelni azokét, amelyeket tescós kutakon adott el.

A Mol várhatóan más okból is viszonylag rövid időn belül határoz arról, hogy melyik Agip-kúttal mit kezd. A megszerzett egységeket ugyanis át kell alakítania Mol-arculatúra, figyelembe véve, hogy a Csehországban eladott ENI-kutak sem használhatták az ügylet után addigi nevüket. Ráadásul az Agip-kutak többsége ötéves franchise-szerződésekkel működik, vagyis kockázatos bevállalni egy költséges átfestést azoknál az egységeknél, amelyek esetleg kikerülnek a hálózatból.

A múlt év végi adatok szerint a Molnak 364, az Agipnak pedig 183 töltőállomása volt, vagyis a Molnak 547 kútja lesz. A társaság piacvezetői pozíciója tehát tovább erősödik a 2014 végén 199 kúttal rendelkező Shell-lel szemben. (A kutak száma ma ezektől egy-két egységgel eltérhet.) A MÁSZ az érintett hazai piac 80 százalékát fedi le, a maradék a rajta kívüli kisebb, „fehér” kutaké. Ugyanez a piaci sorrend, de kicsit mások az arányok a forgalmazott üzemanyag mennyisége és az abból származó árbevétel alapján. Egy MÁSZ-tag egy egysége évente átlagosan hárommillió liter üzemanyagot ad el. Piaci forrásunk szerint e mutató értéke a Shell esetében érdemben 3 millió liter fölötti, de magasabb 3 milliónál a Normbenz Lukoil kútjainál is. Nagyjából 3 millió liter az értékesítés az OMV-nél, míg a Mol-kutaknál állítólag 3 millió liter alatti, az Agipnál pedig 2 millió liter körüli. A fehér kutak – ahol egy állomáson jellemzően kevesebb kútfej is működik – átlag évi másfél millió liter üzemanyagot adnak el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.