Erősen túlértékelt lehet a Snapchat
Mégsem annyira jó üzlet az önmegsemmisítő képek és videoüzenetek küldésére szakosodott Snapchatbe ölni a dollármilliókat – erre a következtetésre jutott a Fidelity Investments, amely 25 százalékkal leértékelte az internetes startup cégben lévő részesedésének értékét, részvényenként 22,91 dollárra taksálva. A Fidelitynél nem kommentálták a leértékelés okát, így nem tudni, hogy az összefüggésben lehet-e a Snapchat gazdálkodásával. A pénzt szponzorált videotartalmakkal kereső Snapchat az idén 50 millió dolláros árbevételre számít, piaci értékét a Fidelity döntése előtt 16 milliárd dollárra tették. A befektetési alap júliusban vásárolt Snapchat-részvényeket 46 millió dollárért. A cég 2011-es indulása óta egymilliárd dollárt szerzett a piacról – írja a CNN Money.
Egyre többen állítják, hogy a kaliforniai internetes startup cégek becsült értéke köszönő viszonyban sincs a valósággal, így például az utazásmegosztó Uber piaci értéke is messze esik az 50 milliárd dollártól. Friss példa még az online fizetési rendszerével tőzsdére menő Square, amelyet tavaly 6 milliárd dollárra értékeltek, ám a mostani részvénykibocsátáskor kiderült, hogy piaci értéke csupán 3,9 milliárdos. Más meglepetés is volt már az idén: a BlackRock befektetési társaság például 24 százalékkal értékelte le a Dropbox nevű felhőalapú tárhelyszolgáltatóban lévő részesedését, de hasonló történt a Jet.com, Thumbtack, OfferUp és Beepi esetében is. A független startupok értékét a befektetők rendszerint a tőzsdén lévő szektortársakéhoz mérik, így ha esik az árfolyam, az előbb-utóbb náluk is jelentkezik. Igazi fogódzót a részvények tőzsdei bevezetése ad.