Még nagyobb slamasztikába került a Volkswagen: most már nemcsak a dízeljeivel, hanem a benzines motorjaival is gondok akadnak. A cég elismerte, hogy 800 ezer autójánál tévesen mérték a motor szén-dioxid-kibocsátását, egyúttal fals – számukra kedvezőbb – fogyasztási adatokat adtak meg. A VW közleményében azt írja, hogy a megkezdték a hiba feltárását, együttműködve a méréseket végző laboratóriumokkal. Megerősítették, hogy az Audi, a Seat, a Škoda és a VW modelljei érintettek, vélhetően az 1.4-es benzines motorcsalád tagjai lehetnek a vétkesek. Sajtóhírek szerint a VW három- és négyhengeres BlueMotion dízeljei is a megengedettnél jobban szennyezik a környezetet. A kár felmérése folyamatban van, a kijavításához első körben kétmilliárd eurót tettek félre a Volkswagennél. Ezzel együtt már 8,7 milliárd eurósra nőtt a hat hete kirobbant emissziós botrány számlája, és ez a kártérítéseket és a bírságokat még nem is tartalmazza. Kártérítésre egyébként a 800 ezer autótulajdonos nem számíthat, bár ezt kategorikusan még nem zárta ki a wolfsburgi konszern vezetése. Az újabb beismerés a tőzsdén is éreztette hatását, a VW részvényárfolyama 8 százalékot esett a hírre, ezzel négymilliárd euróval csökkentve az autógyártó piaci értékét. Elemzők az új fejleményt is beárazták, 35 milliárd euróra becsülve a kárt, amelyet a botrány a VW-nek okoz. Ez a cég jelenlegi piaci értékének a kétharmada. A szén-dioxid-tanúsítványok hitelességének csorbítása miatt súlyos bírságra számíthat a VW – ezt Lucia Caudet, az Európai Bizottság szóvivője jelentette be tegnap Brüsszelben, hozzátéve, hogy felkérték a céget az ügy gyors kivizsgálására. A szabályok szerint a bírságot 2012 óta úgy kell kiszámolni, hogy a megadott norma feletti első plusz gramm/km szén-dioxid 5, a második 15, a harmadik 25, minden következő gramm pedig 95 eurós büntetést ér, s az egy autóra kalkulált összeget kell felszorozni a forgalomba helyezett gépkocsik számával.
Alexander Dobrindt német közlekedési miniszter azt mondta, hogy a fejlemények tükrében elengedhetetlen a VW-konszern valamennyi létező modelljénél elvégezni a szén-dioxid- és nitrogén-oxid-kibocsátási és -fogyasztási teszteket, hogy tiszta képet kaphassanak. A magasabb kibocsátás magasabb adóterhet jelent az érintett autótulajdonosok számára, de ezt a többletköltséget a VW-nek kell magára vállalnia. Dobrindt egyben kezdeményezte, hogy a cég állítson fel ügyfélszolgálatokat, ahol a panaszosokat fogadja.
Hétfőn még hevesen cáfolták, hogy a VW-konszern Amerikában értékesített, 3.0 literes dízelautói is érintettek lennének a dízelbotrányban, szerdán viszont már döntés is született az egyik modell, a Porsche Cayenne forgalmazásának átmeneti felfüggesztéséről. Az Audi és a VW terepjáróira és az Audi szedánjaira nem vonatkozik a döntés, noha ugyanazt a motort építették beléjük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.