BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Négymilliárdot bukott a VW

Még nagyobb slamasztikába került a Volkswagen: most már nemcsak a dízeljeivel, hanem a benzines motorjaival is gondok akadnak. A cég elismerte, hogy 800 ezer autójánál tévesen mérték a motor szén-dioxid-kibocsátását, egyúttal fals – számukra kedvezőbb – fogyasztási adatokat adtak meg. A VW közleményében azt írja, hogy a megkezdték a hiba feltárását, együttműködve a méréseket végző laboratóriumokkal. Megerősítették, hogy az Audi, a Seat, a Škoda és a VW modelljei érintettek, vélhetően az 1.4-es benzines motorcsalád tagjai lehetnek a vétkesek. Sajtóhírek szerint a VW három- és négyhengeres BlueMotion dízeljei is a megengedettnél jobban szennyezik a környezetet. A kár felmérése folyamatban van, a kijavításához első körben kétmilliárd eurót tettek félre a Volkswagennél. Ezzel együtt már 8,7 milliárd eurósra nőtt a hat hete kirobbant emissziós botrány számlája, és ez a kártérítéseket és a bírságokat még nem is tartalmazza. Kártérítésre egyébként a 800 ezer autótulajdonos nem számíthat, bár ezt kategorikusan még nem zárta ki a wolfsburgi konszern vezetése. Az újabb beismerés a tőzsdén is éreztette hatását, a VW részvényárfolyama 8 százalékot esett a hírre, ezzel négymilliárd euróval csökkentve az autógyártó piaci értékét. Elemzők az új fejleményt is beárazták, 35 milliárd euróra becsülve a kárt, amelyet a botrány a VW-nek okoz. Ez a cég jelenlegi piaci értékének a kétharmada. A szén-dioxid-tanúsítványok hitelességének csorbítása miatt súlyos bírságra számíthat a VW – ezt Lucia Caudet, az Európai Bizottság szóvivője jelentette be tegnap Brüsszelben, hozzátéve, hogy felkérték a céget az ügy gyors kivizsgálására. A szabályok szerint a bírságot 2012 óta úgy kell kiszámolni, hogy a megadott norma feletti első plusz gramm/km szén-dioxid 5, a második 15, a harmadik 25, minden következő gramm pedig 95 eurós büntetést ér, s az egy autóra kalkulált összeget kell felszorozni a forgalomba helyezett gépkocsik számával.

Alexander Dobrindt német közlekedési miniszter azt mondta, hogy a fejlemények tükrében elengedhetetlen a VW-konszern valamennyi létező modelljénél elvégezni a szén-dioxid- és nitrogén-oxid-kibocsátási és -fogyasztási teszteket, hogy tiszta képet kaphassanak. A magasabb kibocsátás magasabb adóterhet jelent az érintett autótulajdonosok számára, de ezt a többletköltséget a VW-nek kell magára vállalnia. Dobrindt egyben kezdeményezte, hogy a cég állítson fel ügyfélszolgálatokat, ahol a panaszosokat fogadja.

Hétfőn még hevesen cáfolták, hogy a VW-konszern Amerikában értékesített, 3.0 literes dízelautói is érintettek lennének a dízelbotrányban, szerdán viszont már döntés is született az egyik modell, a Porsche Cayenne forgalmazásának átmeneti felfüggesztéséről. Az Audi és a VW terepjáróira és az Audi szedánjaira nem vonatkozik a döntés, noha ugyanazt a motort építették beléjük.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek