BUX 44,148.98
+0.04%
BUMIX 3,792.28
+0.86%
CETOP20 1,883.91
+0.83%
OTP 9,520
+1.60%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+0.29%
-0.49%
ZWACK 17,300
+0.29%
0.00%
ANY 1,580
+1.28%
RABA 1,100
-0.45%
-0.47%
-1.09%
0.00%
-1.87%
OPUS 153.8
+1.18%
+0.51%
+2.36%
0.00%
-2.00%
OTT1 149.2
0.00%
+0.91%
MOL 2,954
+0.20%
DELTA 38.55
-2.65%
ALTEO 2,850
+1.42%
0.00%
+3.18%
0.00%
0.00%
-1.57%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
-0.51%
-1.26%
+0.98%
0.00%
+2.78%
+5.83%
GOPD 12,400
0.00%
OXOTH 3,500
0.00%
0.00%
NAP 1,190
-0.17%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Kiadták a Germanwings-katasztrófa végső jelenését

A pilóták orvosi ellenőrzésének szigorítását javasolják a francia polgári légiközlekedési szakértők a Germanwings légitársaság Barcelona-Düsseldorf járatának a francia Alapokban tavaly történt katasztrófájáról készült vizsgálat véglegesített változatában.

A Párizsban vasárnap nyilvánosságra hozott jelentés megerősítette, hogy a másodpilóta, a súlyos lelki problémákkal küszködő és emiatt több terápián átesett Andreas Lubitz szándékosan vezette a gépet a hegynek.

A Germanwings német diszkont légitársaság Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépe a fedélzeten 150 emberrel 2015. március 24-én csapódott egy hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban.

A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) két biztonsági ajánlást fogalmazott meg a pilóták repülési képességégének szűrésére, elsősorban a pszichológiai és pszichiátriai problémák tekintetében. A szakértők szerint olyan intézkedésekre van szükség, amelyekkel érzékelhető, amikor egy pilóta azért nem akar a problémáihoz orvosi segítséget kérni, mert attól tart, hogy elveszti a pilótaengedélyét.

"Egyértelműbb szabályokat kell megkövetelni, hogy tudni lehessen, mikor szükséges az orvosi titoktartást megtörni" - mondta a sajtótájékoztatón Arnaud Desjardins, a vizsgálattal megbízott szakértő. "Több magánorvos tudott arról, hogy a másodpilóta beteg, de ez az információ nem jutott el sem a légügyi hatóságokhoz, sem a Germainwingshez, amely alkalmazta" - tette hozzá.

A 28 éves másodpilóta 2014 decemberében depresszióban szenvedett, s emiatt több orvosnál is járt, de az orvosok nem tiltották el egyértelműen attól, hogy pilótaként repülőgépet vezessen a polgári légiközlekedésben. A BEA jelentése szerint egy pszichiáter hét héttel a katasztrófa előtt azt ajánlotta neki, hogy pszichiátriai kórházban kezeltesse magát.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) tavalyi októberi akciótervében fenntartotta egyebek mellett azt az ajánlást, amely szerint a személyzet legalább két tagjának kell a pilótafülkében lennie, a pilótáknak mély pszichológiai vizsgálaton kell átesnie a képzés részeként, vagy a pályakezdés előtt, a légitársaságnak pedig ellenőriznie kell, hogy a vizsgálat lezajlott.

Az ajánlások érvénybe léptetése 2016-ban folyamatosan történik a légitársaságoknál, de nem mindegyik élvez egyhangú támogatást. A német pilóták szakszervezete például úgy véli, hogy a biztonság tekintetében nagyobb kockázattal, mint nyereséggel jár az, hogy a személyzet legalább két tagja a pilótafülkében tartózkodik.

A francia jelentés szerint a Germanwings járatának másodpilótája kihasználta azt, hogy a másik pilóta kiment a pilótafülkéből, magára zárta a kabint és félórával a felszállás után megkezdte a leszállást, majd nekivezette a gépet a hegyoldalnak.

A BEA tavaly májusban ismertetett előzetes jelentése szerint Andreas Lubitz szándékosan idézte elő a katasztrófát. Cselekvőképes volt és valamennyi tevékenysége arra irányult, hogy lezuhanjon a gép. Az Airbus A320-as repülőgép fekete dobozából kinyert adatok alapján megállapították, hogy a másodpilóta egyedül tartózkodott a pilótafülkében és megtagadta az ajtó kinyitását a személyzet tagjainak többszöri kérésére ellenére.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek