Cégvilág

Merre csörög majd a kassza?

Még lehetséges on­line pénztárgépesíteni ősztől a szolgáltatókat, januártól a taxisokat, de ehhez azért lassan meg kellene jelenniük az új szabályoknak – mondták a forgalmazók a Világgazdaságnak.

Ugrásra készen várják az online pénztárgépek gyártói és forgalmazói, hogy a kabinet végre döntsön: kikre, mikortól terjeszti ki a feketegazdaság elleni csodafegyverének hatósugarát. A pénzügyi kormányzat lassan két éve mondogatja, hogy a kereskedők és vendéglátók után a szolgáltatási szektorban is kötelezővé tenné a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) bekötött kasszák használatát, miután azok sikeresek voltak az állami bevételek növelésében. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter tavaly októberben vetette fel ismét a kiterjesztés lehetőségét, ám azóta vagy sajtónyilatkozatokban, vagy csak híresztelések formájában jelenik meg, hogy a kabinet éppen mit tervezne.

A legutóbbi variáció szerint a fodrászok, a kozmetikusok és az ügyvédek megúsznák a nagyobb ellenőrzést, ám ősztől kötelező volna online kasszát vásárolniuk a szervizeknek, a pénzváltóknak, a diszkóknak és az edzőtermeknek. Nagyobb falatot jelentenek a taxisok, akik számára új gépet fejlesztenének ki, ezért nekik csak januártól írnák elő a kasszavásárlást. Az elképzelések a már meglévő gépek fejlesztését is tartalmazzák: lehetővé tennék a kasszák ismételt megszemélyesítését, azt, hogy az egységet más vállalkozáshoz is hozzá lehessen rendelni, ne csak egyhez (így a használt gépeket el lehetne adni, és nem kellene kidobni, mint most). Ezenkívül a mobil módon használt kasszákba – pontosabban azok NAV-val kapcsolatot tartó egységeibe – GPS-t is telepítenének: így az ellenőrök tudnák, hogy a mozgóárus hol használja a kasszát, és nem csak azt látnák, melyik telephelyre van bejelentve egy gép. A jelenleg érvényes engedélyekkel rendelkező gépeket 90 nap alatt kellene az új rendszerre felokosítani, vagyis ennyi idő lenne ahhoz, hogy a gyártók a régi modelleket már az új feltételeknek megfelelően működtessék.

Madarász Jenő, az Alt Cash Kft. ügyvezetője azt mondja, miután a műszaki módosítások 2014 decembere, vagyis az utolsó egyeztetés óta gyakorlatilag nem változtak, a forgalmazóknak volt idejük felkészülni a várható módosításokra. Igaz, a változásokhoz a rendszerén is hangolni kell, miközben az éles teszteléséhez szükség van az állami oldalra is. Szerinte ha az állami szereplők azt szeretnék, hogy a gépek hivatalos „műszaki vizsgája” ne a tesztfolyamat része legyen, akkor – figyelembe véve a 90 napos határidőt – a rendelet hatálybalépésének napján az új NAV-tesztfelületnek hibátlanul működnie kell majd. Madarász Jenő szerint az új belépők ellátása online kasszákkal nem lesz probléma, információi szerint több gép van raktáron, mint amennyire a kiterjesztett körnek szüksége van.

Novák Zoltán, a legnagyobb forgalmazó, a Micra-Metripond ügyvezetője, a Magyar Pénztárgép Szövetség elnöke szerint ha új műszaki követelményeknek kell majd megfelelni, akkor minden forgalmazó a startvonalról indul. A minőségi terméket forgalmazó, felelősen működő forgalmazóknak ez nem jelenthet nagy problémát, hiszen nem a nulláról kell gépeket kifejleszteni, csak egyes alkatrészek módosítását kell majd elvégezni. Úgy vélte: nem irreális a szeptemberi határidő a próbaüzemre, de ehhez nemsokára meg kellene jelennie a rendeletmódosításnak.

Szeretnék a taxiórát átállítani

A taxisok esetében a szakemberek szerint a fuvarozóknak kell előbb dűlőre jutniuk a hatóságokkal abban, mit is kell várni az új gépektől. Madarász Jenő szerint önmagában egy pénztárgép nem lesz alkalmas a taxizás kifehérítésére, meg kellene határozni, melyek azok az adózást érintő elvárások, amelyek ebben a szolgáltatási ágazatban felmerülnek. Novák Zoltán úgy vélte:

a közelmúltbeli Uber-taxis háború rávilágított arra, még sok probléma van a taxizás körül, és hogy például a fővárosi taxisrendelet egyáltalán nem szüntette meg az adóelkerülést ebben az ágazatban. Az Uber-ügy is felszínre hozta azt a kérdést, hogy a taxaméterek adatai esetleg manipulálhatók – mondta Novák –, ugyanúgy, mint ahogy a régi típusú pénztárgépekkel is lehetett trükközni.

a közelmúltbeli Uber-taxis háború rávilágított arra, még sok probléma van a taxizás körül, és hogy például a fővárosi taxisrendelet egyáltalán nem szüntette meg az adóelkerülést ebben az ágazatban. Az Uber-ügy is felszínre hozta azt a kérdést, hogy a taxaméterek adatai esetleg manipulálhatók – mondta Novák –, ugyanúgy, mint ahogy a régi típusú pénztárgépekkel is lehetett trükközni. -->

pénztárgépek
Kapcsolódó cikkek