Cégvilág

Megszorongatnák a Youtube-ot, áformálná a piacot az Amazon Prime

A YouTube riválisát hozta létre az Amazon azzal, hogy bárki számára lehetővé tette videók feltöltését a Video Direct nevű platformjára.

Alaposan átformálhatja az on­line videopiacot az Amazon újítása, amelynek keretében a cég által működtetett platformon keresztül bárki értékesítheti videós tartalmait. Az Amazon Video Direct (AVD) nevű szolgáltatás lényegében arra kínál lehetőséget a profi és amatőr tartalomgyártóknak, hogy újabb forrásból szerezzenek bevételt. A világ egyik legismertebb e-kereskedelmi vállalkozása mindössze néhány hete indította el önálló Amazon Prime Video szolgáltatását, és a mostani lépés jelentős mértékben növelheti majd a megoldáson keresztül elérhető videók számát és ezzel együtt persze népszerűségét is. Az AVD-program keretében a tartalmak tulajdonosai több üzleti modell közül választhatnak. Dönthetnek úgy, hogy teljesen ingyen teszik elérhetővé a videókat, és csak a hirdetési bevételből kapnak részesedést, de választhatják azt a megoldást is, hogy egy-egy anyagot megvásárlásra vagy csak megtekintésre kínálnak fel. További opció, hogy az Amazon Prime előfizetős tartalmai között árulják a felhasználók a videóikat, de dönthetnek úgy is, hogy egy teljesen külön előfizetéssel próbálkoznak.

A modell lényege, hogy már az együttműködés elején pénzhez juthatnak a tartalomtulajdonosok, ráadásul az Amazon a partnerek számának növelése érdekében havonta egymillió dollárt oszt szét a száz legnépszerűbb videót feltöltő között. A társaság által kínált platformot választók abban bízhatnak, hogy az e-kereskedő weboldalát márciusban csak az Egyesült Államokból 165,1 millió felhasználó kereste fel, igaz asztali számítógépről egyelőre csak nagyon kevesen, 2,9 milliónyian nézték a vállalat platformjain keresztül elérhető videókat. Az Amazon ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy már meglévő videós szolgáltatásait főként mobileszközökről érik el, és a Prime nevű megoldásának már több tízmillió előfizetője van.

Azok a partnerek, akik az AVD szolgáltatáson belül az előfizetős modellben adják közzé tartalmaikat, az Egyesült Államokban egyórányi megtekintés után 15 dollárcentet, míg a többi piacon 6 dollárcentet kapnak. A konstrukció egyelőre csak ott érhető el, ahol a Prime szolgáltatás is, így az Egyesült Államok mellett Németországban, Ausztriában, az Egyesült Királyságban és Japánban.

A videók mellett elhelyezett hirdetésekből származó bevétel 55 százalékát kapják meg a tartalomtulajdonosok, amely egyébként megegyezik az YouTube-nál alkalmazott jutalékkal. Bár az Amazon hatalmas cég, komoly erőforrásokkal, kérdéses, hogy mennyire lesz érdemi hatással az online videopiacra. Annál is inkább, mert a YouTube mellett már a Facebook és a fiatalok körében egyre népszerűbb közösségi felületek, mint az Instagram és a Snapchat is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a videós tartalmakra.

videó Amazon
Kapcsolódó cikkek