BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Súlyos csalásgyanú a Fiat Chryslernél

Márkakereskedőik szerint a Fiat Chrysler sikertörténetét fals eladási adatokkal olajozták meg az Egyesült Államokban. A cég cáfol, az FBI nyomoz

Tőzsdehatósági és bűnügyi vizsgálat is indult a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) ellen Amerikában: a gyanú szerint a cég kozmetikázta az eladási adatait, így tudott tavaly rekordot rekordra halmozni. Az árfolyam manipulálására alkalmas csalásról januárban érkeztek az első hírek, akkor az FCA két viszonteladója perelte be a vállalatot. A Napleton-lánchoz tartozó kereskedők állítása szerint a cég fizetett azért, hogy kereskedőik a valósnál kedvezőbb eladási adatokat vigyenek be a rendszerbe. Az igazság hamar kiderülhet, ugyanis az FBI a napokban kiszállt a Fiat Chrysler kilenc regionális kereskedelmi képviselőjéhez, akik közvetlen kapcsolatot tartottak a dealerekkel. Az általuk lefoglalt dokumentumok igazolhatják vagy cáfolhatják a piaci manipulációt. A vizsgálatok hírére hétfőn 5 százalékot zuhant az FCA árfolyama, de vissza is kapaszkodott azután, hogy a cég közleményt adott ki, amelyben közölte: az előírások szerint járt el, s az általa a kereskedőkhöz és a fogyasztókhoz kiszállított autók eladási adatait tüntette fel tőzsdei gyorsjelentéseiben, nem pedig a kereskedők által leadott számokat. Hozzátették, hogy az ügy tisztázása érdekében mindenben együttműködnek a hatóságokkal.

A polgári perben a Napleton egyik illinoisi kereskedője azt állította, hogy tavaly júniusban az FCA területi képviselője 20 ezer dollárt ígért neki azért, hogy negyvennel több eladott autót jelentsen le. A pénzt hirdetési támogatásként utalta volna át. A következő hónapban pedig sztornírozhatta az eladásokat, mielőtt még a gyári garancia életbe lépett volna. Az FCA a vádakat alaptalannak, elégedetlen kereskedők képzelete szüleményének minősítette. Hasonló praktika miatt korábban egy Maserati-kereskedő is pert indított a márkát birtokló FCA ellen.

Az adathamisítási ügy rendkívül kellemetlen a cég számára. A Fiat 2014-ben kebelezte be teljesen a 2009-es csődjéből az autóipari szakszervezet (UAW) nyugdíjalapja, a kanadai és az amerikai kormány, valamint az olaszok beszállása segítségével kihúzott Chryslert, majd csodát tett: immár 69. hónapja számol be rekordeladásokról, azaz az előző év azonos időszakát felülmúló értékesítési adatokról. Decemberben pedig történelmi csúcsot jelentettek, 217,5 ezer autót adtak el a csoporthoz tartozó márkák modelljeiből. Ha beigazolódik, hogy ebben az adatok manipulálása is közrejátszott, az hatalmas blamázst jelentene a cég számára – a kapcsolódó bírságokról már nem is szólva, s arról sem, hogy az amerikai vásárlók a Volkswagen dízelbotránya után az ilyen piszkos trükkökre különösen érzékenyek.

Trükközött a BMW is

Nem a Fiat Chrysler lenne az első cég, amelyet adathamisításon érnének. Tavaly decemberben a BMW kérte arra amerikai kereskedőit, hogy a kiszállított, de nyakukon maradt járműveket – nem részletezett fizetség fejében – csapják a szervizflottájukhoz, hogy azokat eladottként jeleníthessék meg a statisztikáikban. Egy csapásra 1750 autóval bővült a BMW-kereskedők csereautó-állománya, ami a kereskedők számára pluszbevételt, a társaság képviselői számára pedig azt jelentette, hogy teljesíteni tudták az éves értékesítési tervet. „Mellesleg” 1400 autóval tudták megelőzni a japán Lexust és 3 ezerrel a honfitárs Mercedest, megőrizve vezető helyüket a luxusautók piacán az Egyesült Államokban.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.