A hazai leányvállalat mennyiben tudott hozzájárulni tavaly az SAP nemzetközi célkitűzéseihez?

– A felhőszolgáltatások előfizetései hamarosan nagyobb hangsúlyt kapnak az anyacég életében, mint a hagyományos eladások, de bevétel szempontjából még mindig a tradicionális szoftvervállalatok a dominánsak. Az értékesítés, a bevezetés és az oktatás feladatai mellett nagy felelősséget jelentenek a budapesti részlegre ruházott globális szerepek, amelyek nyomán felhőtámogató, fejlesztő- és támogatóközponttá válhatott. Utóbbi az elmúlt két évben Kína után a második legnagyobb központtá nőtte ki magát. Fontos, hogy ezek mind magas hozzáadott értékű feladatok. Ahogy bővítettük az üzleti tevékenységünket, nemcsak az árbevételünk növekedett 23,7-ről 28,3 milliárd forintra, hanem a dolgozói létszám is az előző évi 740-ről közel 1000 főre ugrott.

Ezek szerint megtalálták az ellenszerét az informatikus­hiánynak?

– Egyre nehezebb betölteni a havonta-negyedévente keletkező 20-30 új munkahelyet, nagy a küzdelem a frissen végzett vagy egy-két éves tapasztalattal rendelkező, nyelveket beszélő pályakezdő fiatalokért. Már tucatnyi egyetemmel van szoros együttműködésünk, a duális képzésben is részt veszünk. Sokszor mégis szájhagyomány útján terjed jó hírünk, minden harmadik embert személyes ajánlás alapján veszünk fel.

Merre billentek az arányok a növekvő forgalom mellett?

– A legfontosabb tétel az előző, egyébként rekordévhez képest a tavaly két számjegyű növekedést hozó szoftverértékesítés, ez pedig magával hozza a szoftverkövetés, a bevezetési és tanácsadási szolgáltatások növekvő bevételeit. Ez a szegmens sorozatban harmadik éve lépett előre, így az elmúlt két évben már régiós szinten is az élen zártunk. A biztató eredményeknek hála 2015-ben és 2016-ban összesen 7 milliárd forintnyi hazai beruházásról döntött az SAP, ami mögött ingatlanfejlesztés, létszámbővítés és a hosszú távú működésbe való áll. A nagyvállalati alkalmazások itthoni piacán már 50 százalék körüli a vállalat részesedése, idővel a 10-15 százaléknál tartó felhőmegoldások terén is hasonló pozícióra törekszünk.

Mik a fókuszpontok 2017-ben, változnak-e érdemben a stratégiai célok?

– A szoftvereladásoknál továbbra is két számjegyű a tervezett növekedési ütem, a felhőmegoldásoknál pedig minimum dupláznánk. Arra összpontosítunk, hogy segítsük a magyar vállalatokat a digitális átalakulásban a marketingtől a HR-en át a beszerzésig. Aki lemarad, az kimarad, a működésoptimalizáláson túl számos egyéb üzleti lehetőség rejlik az interneten összekötött eszközökben, az eddig strukturálatlan adathalmazok feldolgozásában vagy éppen a megosztásos gazdaságba való beágyazódásban. Ezt a folyamatot segíthetik a gazdaságfejlesztési és innovációs uniós pályázatok is.

Mely ágazatok fogékonyak leginkább az innovációra?

– A közlekedési vállalatok járnak az élen, de egyre tudatosabb e téren a pénzügyi és a közszolgáltatói szektor is. Az indok egyszerű: a hagyományos ágazatokat ma még nem képesek ledarálni a start­upok, de már érzik, ha nem lépnek időben, a technológiai forradalom a nyakukra hozza azokat a riválisokat, akik gyorsabbak, rugalmasabbak, kevesebb költséggel jobb szolgáltatást nyújtanak, végül elveszik az ügyfeleiket. A kormányzat is támogatja a megújulást, erre jó példa az ipar 4.0 technológiai platform, amely a digitális gazdaság programjának egyik alapköve.

Hogyan látja az egészségügy, a közlekedés, illetve az okosváros informatikai kérdéseit?

– Jó néhány olyan beruházás van ma Magyarországon, amely közelebb hozhatja a jövőt, ha eleve okosmegoldásokkal tervezik meg, legyen az egy sportkomplexum vagy egy kulturális központ. Utóbbinál a múzeumokat és a közösségi tereket össze lehetne kapcsolni az egy rendszerbe integrált parkolással, jegyvásárlással, a kávézó vagy étterem kiválasztásával.

Jól szerepelt az anyacég

Sikeres negyedik negyedévet zárt globálisan is az SAP, az előző év azonos időszakához képest 6 százalékkal, 6,72 milliárd euróra emelkedtek a technológiai vállalat bevételei október–decemberben. A működési nyereség 14 százalékkal 1,93 milliárd euróra, az adózott eredmény pedig 18 százalékkal 1,51 milliárd euróra nőtt. Az egy részvényre jutó nyereség 18 százalékkal 1,26 euróra emelkedett.