Cégvilág

Közösségi kalandra készülhet a Google

Az egyik legnépszerűbb és a legtöbb ember által használt szolgáltatását vetheti be a Google annak érdekében, hogy nagyobb szeletet hasítson ki a közösségi megoldások piacából

A Google hétfőn jelentette be egy blogbejegyzésben, hogy új lehetőséggel bővül a Maps (Térkép) kínálata, a felhasználók ezentúl ugyanis nemcsak listázhatják kedvenc helyeiket az alkalmazáson belül, de az elkészült listákat meg is oszthatják ismerőseikkel. Természetesen arra is lehetőséget kínál az új megoldás, hogy kövessük a barátaink, rokonaink kedvenc helyszíneit az applikáció segítségével, míg a sajátjainkat akár e-mailen, üzenetküldő szoftveren vagy más közösségi médiás felületen is megoszthatjuk velük. A már Androidra és iOS operációs rendszerre is elérhető frissítés nyilván kiválóan alkalmas arra, hogy a kedvenc helyeit egy felületen, rendszerezve tárolja valaki, ám az újítás kapcsán adja magát a felvetés, hogy a Google ezzel a lépéssel ismét a közösségépítéssel próbálkozik. A kedvenc helyek listázásának lehetősége egyébként már korábban is rendelkezésre állt a Google Local Guides programon belül a The Verge beszámolója szerint, a most bejelentett frissítéssel azonban bárki számára elérhetővé vált.

Kérdés, hogy mennyire jön majd be a Maps felhasználóinak az újítás, és élnek-e a közösségi funkció kínálta lehetőséggel. Az alkalmazás ma már sokkal többet kínál az útvonaltervezésnél, hiszen a Street View-val a világ számos településén és helyszínén tehetünk virtuális sétát, míg a Waze-nek köszönhetően már valós idejű forgalmi információk is rendelkezésre állnak, sőt az alkalmazás már abban is tud segíteni, hogy hol nem érdemes parkolóhelyet keresni.

A múlt év végén pedig az üzletek, éttermek, népszerű szórakozóhelyek előtt kígyózó soroknak üzent hadat a Maps egy olyan szolgáltatással, amely valós időben mutatja meg, hogy mennyien gyűltek össze egy-egy helyen. A társaság még 2015-ben mutatta be a térképmegoldásán belül a Popular Times nevű opciót, amely korábbi adatokat elemezve azt mutatta meg az egyes üzletek, vendéglátóhelyek esetében, hogy mely órákban várható ott a legnagyobb tömeg. Ez a szolgáltatás kapott egy kiegészítő funkciót, ezzel az aktuális helyzetről tájékoztatja az érdeklődőket. A társaság ráadásul a tavalyi fekete péntek hetére időzítette az új alkalmazás aktiválását, így egyből meg is tapasztalhatták az amerikai felhasználók az előnyeit, hiszen a jelentős kedvezményekre vadászó fogyasztók abban az időszakban megrohanják az üzleteket.

A Google egyébként komoly történelemmel rendelkezik a közösségi felületek piacán, igaz, egyelőre túl sok sikert nem könyvelhetett el. Valószínűleg igen kevesen emlékeznek az Orkut nevű szolgáltatásra, amelyet 2004-ben indított el a társaság, és végleg csak 2014 őszén kapcsolt le. Szintén közösséget építettek volna a Google Friend Connecttel, ám ennek már lényegesen rövidebb karrierje volt, 2008 és 2012 között működött. A 2010-ben elindított Google Buzz még ennél is kevesebbet élt, a következő évben meg is szűnt, igaz, ebben az is szerepet játszott, hogy jött az újabb nagy dobásnak szánt szolgáltatás, a Google+. A már akkor is hatalmas felhasználói tábor, az Android operációs rendszer gyors térhódítása és az ebben rejlő lehetőségek ellenére ez a kezdeményezés sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és bár a havi aktív felhasználók száma 300 millió körül van, az átlagos használati idő és az elköteleződés a mérések szerint messze elmarad a legnagyobb riválisokétól. A Google+ 2015-ben egy nagyobb ráncfelvarráson esett át, január végén pedig bejelentették, hogy mindössze néhány hét alatt három jelentős változtatást is végrehajtanak.

maps Google
Kapcsolódó cikkek