Az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-nél már meg is kezdődött a Volánbusznak szánt autóbuszok gyártása, tíz karosszéria gyártása és összeszerelése van folyamatban, amit hamarosan a festés követ – tájékoztatta a Világgazdaságot az Ikarus Egyedi Kft.

Szerdai lapunkban számoltunk be arról, hogy a négy pályázó közül ez a cég nyerte meg 15,3 milliárd forintos ajánlatával a Volánbusz 180 csuklós autóbusz beszerzésére kiírt közbeszerzési pályázatát. A járműveket 2017 második felében kezdik átadni – közölte lapunkkal a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, és azt is hozzátették: a 180 új csuklós autóbusz a Volánbusz Zrt. működési területén, elsősorban Budapest elővárosaiban áll forgalomba. A közbeszerzési dokumentumok szerint az Ikarus Egyedi Kft. Modulo M 168d buszokat szállít majd, amelyeket 2015-ben a cég a BKV igényeinek megfelelően metrópótlásra fejlesztett ki. Az Ikarus Egyedi Kft.-nek semmi köze az Ikarus márkanévhez, az ugyanis sohasem volt a társaságnál, az a Széles Gábor által főtulajdonolt Műszertechnika Holding tulajdona.

A Modulo buszokat az – elektromos autóbuszok és töltőhálózatok fejlesztésével, gyártásával foglalkozó, Mészáros Csabához köthető – Evopro Holding Zrt. gyártelepén készítik. Az Evopro cégcsoport buszgyártási kompetenciájának biztosításához elsőként a NABI-t (North Amerikan Bus Industrie) vásárolta meg, majd ez a cég immár Mabi (Magyar Busz Innováció) néven a buszgyártási kapacitások koncentrálása érdekében új magyar buszgyártó tagokkal (Lanta Kft., ARC csoport) bővült. A Mabi, az Albatric Kft.-től (ARC csoport) vásárolta meg a nyolcvanas évek végén a Mogürt és az Ikarus által alapított Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft.-t is, annak teljes múltjával, azaz az összes gyártási tervével, referenciájával és teljes tudásbázisával. Tavaly július 1-jén a két cég (vagyis a Mabi és az Ikarus Egyedi) összeolvasztásával az Ikarus Egyedi Kft. cégnevet vitték tovább.


Időközben egy osztrák tulajdonos (Viecap GmbH) mint kockázatitőke-befektető is a tulajdonosok közé került. Nagyjából az után, amikor a BKV a jogszabályok alapján rendelkezésre álló határidő előtt egy nappal, vagyis a 179. napon felmondta azt a szerződést, amely alapján az Ikarus Egyedi Kft. összességében 150 csuklós buszt szállított volna a közlekedési társaságnak. Az Ikarus Egyedi Kft.-nél akkor még több mint kétszáz ember dolgozott. A cég teljes rendelésállományának kiesésére új források bevonásával – ekkor jött az osztrák befektető – és létszámleépítéssel is reagált, az ősz folyamán körülbelül hatvan alkalmazottól váltak meg, ügyelve arra, hogy a legtapasztaltabb kollégákat ne veszítsék el.

A Volánbusz-tender megnyerése óta ismét folyik az új pozíciók betöltése. Egy ekkora projekt teljesítéséhez „a teljes magyar busz- és beszállítói ipar összefogására van szükség, nem elhanyagolva külföldi szakértők bevonását sem” – hangsúlyozták a cégnél. Az egykori NABI telephelyén, Mátyásföldön évi kilencszáz autóbuszt gyártottak, ez az infrastruktúra jó állapotban áll az Ikarus Egyedi Kft. rendelkezésére. Tavaly is már 61 busz hagyta el a budapesti gyárkaput, de még legalább ennyit le tudtak volna gyártani. A cégnél, mint mondják, a fokozatosságra és a csapatépítésre mint az újraiparosítás legfontosabb alapkövére tekintenek. Ha a gyár elkezdhette volna tavaly márciusban az aláírt szerződésének a teljesítését, akkor Budapest is felkészültebben, nem használt buszok beszerzésével és felújításával várhatná idén ősszel – egy év csúszással – a felújítás miatt kieső M3-as metró pótlását.

A gyártási infrastruktúra tehát adott, és egyértelműnek tartják, hogy teljesíteni tudják vállalásaikat. A Világgazdaság információja szerint a cég két-három vidéki telephelyet és alvállalkozót is vizsgál – mint lehetséges végszerelési helyszínt –, hogy az éves kapacitás 2019-re elérje az évi 300–500 darabot. Mindeközben sok vidéki lehetséges beszállítóval is tárgyalnak.