Cégvilág

A kereskedelemben a 27 százalékos áfa az igazi kockázati tényező

Jó év elé nézhetnek a tartós fogyasztási cikkek piacán érdekelt kereskedők Magyarországon, az egyetlen igazi kockázatot a cégekre nézve a magas áfa miatt még mindig gyakori adócsaló partnerek jelenthetik.

2014 óta az átlagát meghaladó mértékben nőtt a tartós fogyasztási cikkek piaca Magyarországon. „2016-ban 4 százalékos volt a háztartások általános fogyasztásnövekedése, amivel megelőzzük nem csak a szomszédos országok, de az EU tagállamainak jelentős többségét is. A tartós fogyasztási cikkek kereskedelme még ennél is nagyobb mértékben nőtt, 6,8 százalékkal. (Bár a legfrissebb kiskereskedelmi adatok némiképp csalódást kelthetnek.)

Ezen cikkeken belül a műszaki termékek értékesítése 10 százalék feletti növekedést produkált” – mondta Vanek Balázs, az Atradius országigazgatója. A nem élelmiszertermékek, az ún. non-food tartós fogyasztási cikkek piacát óriási árverseny jellemzi, amit elsősorban az online pörget.

[caption id="" align="aligncenter" width="700"]Kép: MW Kép: MW[/caption]

Az Atradius elemzése szerint tavaly 24 százalékkal nőtt az internetes kereskedelem Magyarországon, így az online vásárlások aránya elérte a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 4 százalékát. Mindez azonban nem jelent profitcsökkenést a kereskedők számára, mert a növekvő fogyasztói igények ellensúlyozzák az árverseny számukra negatív hatásait.

A hitelbiztosító elemzői a 27 százalékos áfát tartják a szektor legjelentősebb kockázatának. A magas következménye ugyanis gyakran az adócsalás, és egy áfacsaló vevő nehéz helyzetbe sodorhatja a tisztességesen működő szállító vállalatot is. Az Atradius szakemberei ezért azt javasolják a vállalatoknak, kövessék figyelemmel a vevőik cégadatait, és egy váratlan cégnév- és tulajdonosi szerkezetváltozás esetén, vagy ha hirtelen osztalék- vagy profitnövekedés szerepel a vevő mérlegében, törekedjenek az adott kintlévőségük mielőbbi behajtására.

A szektor fizetési szokásaira azonban a számlák viszonylag lassú kiegyenlítése jellemző. – „Azt tapasztaljuk, hogy a tartós fogyasztási cikkek szállítói számláit átlagosan 60 nap múlva egyenlítik ki a kereskedelmi partnerek. A szállítóknak a bútoriparban az átlag felett kell hitelezniük a vevőiket, itt a szolgáltatások 3 százalékát csak 90 napon túl fizetik ki a vevők” – mondta az országigazgató.

áfacsalás kiskereskedelem üzleti kockázatok
Kapcsolódó cikkek