BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kondor Béla gyűjteményes életmű-kiállítása a Várkert Bazárban

Megnyílt Kondor Béla gyűjteményes kiállítása a Kovács Gábor Művészeti Alapítvány rendezésében a Várkert Bazár Testőrpalotájában. A tárlat július 2-ig látogatható. Kondor életműve alig több mint másfél évtizedet tesz ki, így művészetében nem lehet szigorúan vett alkotóperiódusokat, korszakokat vagy stílusokat elkülöníteni. A kiállítás ezért tartalmi szempontok szerint, motívumok, sorozatok és témák alapján épül fel: a klasszikus művészetre visszautaló angyalok, szentek, próféták és történelmi események mellett megjelennek saját korának izgalmas témái is, mint a repülés, a gépmonstrumok vagy az ember fokozatos elidegenedése az egyre inkább széteső világban. A kiállítás érdekessége a művész murális munkáit felvonultató terem, ahol az első vázlatoktól a végleges változatig együtt látható Kondor szinte minden jelentős falfestészeti munkája.

Kondor Béla a magyar képzőművészet második világháború utáni nemzedékének egyik legfontosabb alkotója, nem kötődött semmilyen irányzathoz vagy iskolához, művészetének ihlető forrása az európai festészet egyetemes öröksége, amelyből saját motívumrendszeren alapuló magánmitológiát teremtett. A Képzőművészeti Főiskolát 1950-ben festő szakon kezdte, de grafikusként fejezte be 1956-ban. Már diplomamunkája, a Dózsa-sorozat is óriási visszhangot keltett. Dolgozott a kecskeméti és a miskolci művésztelepen, tanulmányúton járt Franciaországban, a Szovjetunióban, beutazta a kelet-európai régiót. Rajzait 1958-tól rendszeresen közölték folyóiratok; mintegy húszkötetnyi szépirodalmi műhöz készített illusztrációt. 1959 után monumentális freskó-, pannó- és üvegablak-pályázatokon vett részt, 1970 táján fotósorozatokat is készített. Kiválóan orgonált, és verseket is írt. Az életművet közel 2000 festmény és grafikai lap alkotja, amelyek nagyobbik része (mintegy 70 százaléka) a halála után néhány évvel fontos állami gyűjteményekbe került, és csak kisebb része lelhető fel magángyűjtőknél. Éppen ezért ritkaságnak számít, ha felbukkan egy-egy kiemelkedő műve a hazai aukciós piacon, és művészetének nagysága, kvalitása ilyenkor rendre visszaigazolódik az elért árakban. Ráadásul az utóbbi években az 1945 utáni magyar festészet felértékelődésének lehettünk tanúi a hazai árveréseken. 2002-ben, akkor még Mű-Terem Galéria név alatt Virág Judit aukcionálta 1958-ban festett, aranyalapú, ikonszerű művét, A műtücsök felbocsátása címűt. A festmény 5,5 milliós kikiáltási ára a licit végére 36 millió forintig emelkedett. A Kieselbach Galériánál 2005-ben ugyanennyi lett az ára 1968-as főművének, az Építőknek. Ugyanebben az évben a Mű-Terem Galériánál az 1972-es Két kerub 14 millió forintért kelt el. 2006-ban A forradalom kis angyala című 1959-es mű, amely a Petőfi Irodalmi Múzeum gyűjteményében lévő A forradalom nagy angyala című kép kicsinyített variánsa, 30 millió forintos leütési árat ért el, megháromszorozva a kezdőárát. A nőnemű angyal ezen az égi szférára utaló, kobaltkék alapszínű képen egy apró emberi alakot védelmez, amely egyszerre szimbolizálja az emberiséget, a szabadságot, az életet és a művészetet. A Mű-Terem Galéria 2007-ben az 1967-es Erzsi című festményt 24 millió forintért aukcionálta, majd az 1961-ben festett Könyöklő férfi II. című táblaképet 15 millióért. Virág Juditnál 2010-ben az 1958-as Jelenés bukkant fel, ekkor 14 millió forintért talált gazdára a művész első kiállításán bemutatott, az ikonperiódus elején készült alkotás.

1960-as első önálló kiállítása, a Fényes Adolf Teremben megrendezett tárlat arról lett híres, hogy három nap után betiltották. A szocializmus korszakának emblematikus gyűjtői, Kolozsváry Ernő és Dévényi Iván kiemelt figyelemmel fordultak Kondor Béla művészete felé, az említett alkotások többsége az ő gyűjteményükből származik. A Kieselbach Galéria 2011-ben adta el a Késes ember című drámai hatású művet 15 millió forintért.

Kondor grafikai lapjai már jóval gyakrabban bukkannak fel az aukciókon, 40-50 ezer forintos kezdőáruk általában 100 ezer forint fölé emelkedik. Az Arte Galériánál 2006-ban egy szignált rézkarca, az 1968-as Velencei slágerfesztivál 120 ezer forintért cserélt gazdát. A Szent Antal megkísértése című, sokat reprodukált rézkarcáért 2011-ben 95 ezer forintot fizettek ugyanitt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.