BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trump vámdarálójában őrlődik a Volvo

Alaposan visszavetette a svéd autóipar teljesítményét a vámmizéria. A személyautó-gyártó Volvo Cars kínai tulajdonosi háttere miatt két oldalról kapja a pofonokat, míg a haszonjárműgyártó Volvo AB az amerikai bázisainak köszönhetően olcsóbban megúszta Donald Trump extra vámjait, ám egyik társaság sem túl derűlátó a közeljövő megítélésében.

Durván visszaesett a Volvo Cars üzemi nyeresége a második negyedévben a hirtelen megváltozott kereskedelmi körülmények következtében. A kínai Geely tulajdonában lévő svéd autógyártó az egy évvel korábbi időszak 8 milliárd koronás profitjáról 2,9 milliárdra váltott vissza, és ez a kiigazított adat nem is tartalmazza a hétfőn bejelentett, a vámok hatásaként és az egyes modellek késése miatt eszközölt, 11,7 milliárd koronás egyszeri leírást (1 korona = 35,3 forint).

Volvo
A Volvo tavalyi értékesítési rekordja már csak szép emlék: a cég idén tizedével kevesebb autót tudott eladni / Fotó: AFP

A jövőt sem látják túl optimistán, mivel az autóik iránti keresletet aláássák egyrészről az amerikai büntetővámok, másrészt a kínai konkurensekkel egyre több piacon zajló rivalizálás, amiből az utóbbi időben nem a svédek jönnek ki győztesen, gyártsanak bármennyire jó minőségű autókat. 

Szenved a vámok szorításában a Volvo

A Volvo emblémája alatt a második negyedévben 181,6 ezer autót szállítottak le megrendelőiknek, ez 12 százalékkal kevesebb a bázisidőszakénál. A csütörtök délelőtt publikált gyorsjelentésükben a fenti két keresletcsökkentő faktor mellett a fogyasztói bizalom általános gyengülését is megemlítik. Mindennek eredőjeként 

a társaság profittermelő képessége látványosan csökkent, 

bruttó kiigazított haszonkulcsuk 18,2 százalékról 13,5 százalékra zsugorodott. A Volvo elsőként jelentett a meghatározó európai autógyártók közül, ráerősítve az autószektorra amúgy is jellemző, letargikus hangulatra. Bár augusztus 1-jéig még van egy kis idő újraszabni az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi kereteket, Donald Trump 25, illetve 30 százalékos százalékos vámdiktátumából kölcsönös előnyökön nyugvó vámegyezményt formálni, de ennek a sikere egyelőre kérdéses. A járművekre és alkatrészekre vonatkozó 25 százalékos, már alkalmazott „big, beautiful” vámteher garantáltan hazavágja kontinensünk amerikai járműexportját, radikális elbocsátásokhoz vezetve. 

A Volvo-vezér uniós vámcsökkentésért lobbizik

Erre reflektálva Hakan Samuelsson Volvo-vezérigazgató egy mai interjújában az Európába exportált amerikai autók jelenlegi 10 százalékos vámjának csökkentésére, sőt esetleges kivezetésére szólította fel Brüsszelt, mert szerinte ez jó alap lehetne egy kompromisszumhoz. 

 

Nem véletlenül sürgeti ezt, hiszen a Volvo Kínában gyártott autóinak amerikai exportját már gyakorlatilag ellehetetlenítették a Pekingre kirótt amerikai védővámokkal, és az Európából exportáltak is erre a sorsra jutnak, ha az EU nem hódol be Trump követeléseinek. Ebben a tekintetben a Volvo a vámháború legkeményebben sújtott vállalatai közé tartozik. 

Persze nem csak papolnak a svédek, tesznek is a vámhatások csökkentése érdekében. Bejelentették, hogy eddigi egyetlen amerikai gyárukban, a dél-karolinai Charlestonban megkezdik sikermodelljük, az XC60 városi terepjáró (SUV) összeszerelését, amit eddig Svédországban végeztek. 

Meglehet, hiába telepítette át a Volvo Kínából a belgiumi Gentbe az Amerikának szánt EC30 modell gyártását / Fotó: AFP

Hakan Samuelsson szerint a Trump-féle vámokkal a 46 ezer dolláros, elektromos EX30-as SUV-juk amerikai forgalmazásának végképp befellegzett, pedig áprilisban épp a kínai gyártás miatti szankció megkerülése érdekében helyezték át az Amerikának szánt példányok összeszerelését a belgiumi Gentbe.

A kamionoknál sem rózsás a helyzet 

A Volvo AB, azaz a Volvo Carstól függetlenül működő haszonjárműgyártó-óriás hasonló gondokkal küzd, de jobban kezeli, mint a „testvérvállalata”. A szintén csütörtökön kiadott második negyedéves beszámolójukból kiderül, hogy az észak-amerikai gyengébb teljesítményt az európai piacon elért forgalombővüléssel kompenzálni tudták, így üzemi nyereségük is jobban alakult a vártnál. Kiigazított üzemi profitjuk csak 30 százalékkal, 13,5 milliárd koronára esett vissza. Elemzők szerint azonban 

a vállalat a versenytársainál jobb helyzetben van az amerikai vámok megkerülésében, 

mivel Amerikában értékesített teherautóinak nagyobb részét helyben gyártja, csökkentve ezzel az importtal kapcsolatos költségeknek való kitettségét. A Volvo a negyedévben az észak-amerikai távolsági árufuvarozási piacon visszaesést tapasztalt, amit a csökkent fuvarmennyiség és az árképzési nyomás okozott, de más szegmensei jobban teljesítettek.

Volvo CEO Martin Lundstedt Unveils Net-Zero Vision
A Volvo elektromos hajtású kamionjaival szerezne nagyobb piaci részesedést / Fotó: NurPhoto via AFP

Az észak-amerikai tehergépkocsi-megrendelések az elmúlt hónapokban több mint 40 százalékkal csökkentek a tavalyi évhez képest, és a fellendülésnek egyelőre nincsenek egyértelmű jelei. A járműveit

  • Volvo,
  • Renault
  • és Mack

márkanevek alatt forgalmazó svéd társaság nettó haszonjármű-megrendelései a tavalyihoz hasonlóan 47,7 ezren stagnálnak, míg a lezárt negyedévben kiszállításai 10,5 százalékkal, 52 764 járműre csökkentek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.