Cégvilág

Nehéz lesz a köztéri politikai hirdetések ellenőrzése

Számvevői aggályok a plakáttörvénnyel kapcsolatban, nem lesz könnyű ellenőrizni a közterületeken elhelyezett politikai hirdetéseket.

A sajtótermékekben elhelyezett politikai hirdetések szabályozásának analógiájára az Állami Számvevőszékre (ÁSZ) bíznák kormánypárti képviselők annak ellenőrzését, hogy a politikai kampányidőszakban csak olyan kültéri plakát-helyeken legyen elhelyezve politikai hirdetés, amelyek előzetesen eljuttatták szolgáltatási árjegyzéküket az ÁSZ-hoz.

A javaslat szerint a szolgáltatót az ÁSZ nyilvántartásba veszi, és – árjegyzékét is megjelentetve – honlapján közzéteszi. A szabályozás szerint a reklám közzétevője, valamint a médiahirdetésifelület-értékesítő a szavazás napját követő 15 napon belül köteles tájékoztani az ÁSZ-t a kihelyezett politikai plakátokról, azok közzétételi módjáról és áráról, amelyeknek meg kell egyezniük a nyilvántartásba vett árszabással.

A számvevők értékelése szerint a sajtótermékek esetében a megoldás nagyban hozzájárult a kiadók szabályszerű működéséhez és erősítette a transzparenciát, s hasonló célt szolgálhat a plakáttörvény is. Ugyanakkor a Világgazdaság információi szerint az ÁSZ most a Parlamenthez fordult, jelezve , hogy a plakátokra vonatkozó szabályozás végrehajtását nem tudja garantálni. A számvevők arra hívják fel a figyelmet, hogy míg a sajtótermékek esetében rendelkezésükre állt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) sajtótermék-nyilvántartása – amely alapján ellenőrizhetőek voltak a médiumok és mód volt arra, hogy a bejelentést elmulasztó sajtótermékkel szemben az NMHH felé továbbított jelzés alapján eljárjanak -, a köztéri hirdetési felületek esetében nem áll rendelkezésre hasonló nyilvántartás.

A számvevők szerint a törvényjavaslat azon pontjának végrehajthatósága is aggályos, amely szerint politikai hirdetést csak piaci áron lehet igénybervenni, mert a törvény nem egyértelműsíti, csak az indoklásban utal arra, hogy a piaci áron a listaárat érti. (Mellesleg eddig a sajtóban politikai hirdetések általában kedvezményesebb, társadalmi célú reklámként jelentek meg.) Az ÁSZ végül arra is figyelmeztet, hogy a plakát elhelyezésekkel kapcsolatban rendkívül nehéz lesz meghatározni, hogy annak megrendelője valóban párt-e – az ÁSZ ellenőrzési hatásköre ugyanis csak a pártok gazdálkodását ellenőrizheti törvényességi szempontok alapján.

választás plakát kampány
Kapcsolódó cikkek