Cégvilág

Fapadosok vinnék az Egek Maharadzsáját

Nyolcmilliárd dolláros adósságot halmozott fel India nemzeti légitársasága, kilátástalannak tűnő helyzete miatt döntött a kormány a privatizációról.

Nyolcmilliárd dolláros adósságot halmozott fel India nemzeti légitársasága, erre és kilátástalannak tűnő helyzetére hivatkozva döntött a kormány az Air India és öt leányvállalata privatizációjáról. Egyelőre nem tudni, hogy az állam magára vállal-e valamennyit a tartozásokból, de bárhogy is tesz, a lehetőség egyelőre nem mozgatta meg a helyi nagybefektetők fantáziáját.

Az egyik legnagyobb ipari konglomerátum, a Mahindra csoport feje, a sokszor kirívóan kockázatos üzleteiről ismert Anand Mahindra a Twitteren jelezte, hogy ehhez mérhető rizikót még ő sem vállal. Felmerült eshetőségként a Ratan Tatához kötődő Tata csoport is, amely az Egek Maharadzsájaként becézett Air India tulajdonosa volt annak hetven évvel ezelőtti államosításáig. A Tatánál egyelőre nem nyilatkoztak.

Az Air India tavaly 594 ,illió dolláros veszteséget szenvedett el. Forrás: AFP

Az Air Indiát leszálló pályára kényszerítő konkurens, a fapados IndiGo viszont bejelentkezett – ismerte el Jayant Sinha légi közlekedésért felelős miniszter, de esélyeit csökkenti, hogy a felvásárlással könnyen monopolhelyzetbe kerülne, ami az indiai kormánynak sem lenne ínyére. Százhuszonhat géppel és napi 854 belföldi járattal a hazai piac 40 százalékát fedi le az IndiGo, melynek árfolyama 3,8 százalékot zuhant a hír hallatán, leképezve a részvényesi aggodalmakat. A SpiceJet nevű kisebb helyi fapados cég érdeklődéséről is hallani. Sinha szerint külföldről is lenne jelentkező, de neveket nem volt hajlandó említeni.

A Bloomberg szakértői szerint viszont értelmesebb lenne csődbe vinni, majd egy kisebb légitársaságra és egy repülőtéri, földi kiszolgáló cégre feldarabolva tovább működtetni a céget. Az Airbus becslései szerint ugyanis az indiai piac 2035-re az ötszörösére bővül, s globálisan ez lesz a legdinamikusabban fejlődő térség, amelyen az Air Indiának is lenne helye. A társaság tavaly 594 millió dolláros veszteséget szenvedett el, s 2012 óta szivacsként szívja fel az állami segélyeket a túlélés érdekében. Jelenleg száznegyven gépből álló flottájuk van, s hetvenkét belföldi és negyvenegy külföldi városba repülnek.

Hogy mi legyen az Air India sorsa, arról az Arun Jaitley pénzügyminiszter által vezetett ad hoc bizottság „mihamarabb” javaslatot tesz a kormánynak.

légitársaság repülés Air India
Kapcsolódó cikkek