Cégvilág

Negyedmillióan csalódtak a Ryanairben

Hat héten keresztül napi 40-50 járatát törölheti a Ryanair. Az ír fapados árfolyama megingott a hírre, de a szakértő szerint a befektetőknek fölösleges aggódniuk.

A Ryanair árfolyama tegnap 4,8 százalékos eséssel nyitott a dublini tőzsdén, azt követően, hogy az ír fapados társaság bejelentette, napi negyven-ötven járatot törölnek október végéig. Estére viszont az árfolyam már majdnem ledolgozta a veszteséget. A járattörlések hat hét alatt 280 ezer utast érinthetnek. A kínos esetet a társaság azzal magyarázta, hogy hiba történt a pilóták szabadságának tervezésénél, annak kapcsán, hogy a légitársaság az április-márciusi éves menetrendről átáll a január-decemberire. A menetrend átalakításától a pontosság növelését is várja a cég. Pár hónapja megszaporodtak a késések, szeptember első két hetében 90 százalékról 80 százalék alá esett a pontos járatok aránya. Ebben az elmaradt szabadságok kiadása mellett a légiforgalmi irányítók sztrájkjai és az időjárás is szerepet játszott.

Nehezíti a Ryanair helyzetét, hogy a Norwegian idén már száznegyven pilótát csábított el tőlük. Lapinformációk szerint az ír fapados erre válaszul vezette be a pilóták 10 ezer eurós aláírási bónuszát – írja a Reuters. Azok az utasok, akiknek a járatát törölték, visszakapják a befizetett pénzüket, és segítenek nekik más járatot találni. Emiatt a járatmódosítási díjtól is eltekintenek. A szeptemberi és októberi bevételekben egyébként nem várnak lényeges hatást az ügy miatt. Az ír jogszabályok értelmében az utasok kártérítésre is jogosultak, ha az indulás előtti két hétben törlik a járatukat. A kártérítésekre 20 millió eurós keretet különítettek el.

https://www.vg.hu/vallalatok/e-mailben-kozli-rossz-hirt-az-utasokkal-ryanair-617805/

„Az ilyen okok miatti járatkimaradások jellemzően rövid távon éreztetik hatásukat az árfolyamban. Pár hét vagy hónap után várhatóan visszaáll a kurzus az eredeti szintre. Mivel a Ryanair jellemzően alacsony jegyárakkal dolgozik, ezért nem valószínű, hogy kártérítési perek indulnak. A többnyire 20-30 ezer forintos jegyekért sem szoktak perelni az utasok. Egy ekkora cégnél még egy egymillió eurós büntetés sem járna számottevő árfolyamhatással. A mostani helyzet legfeljebb egy kedvező vételi pontnak nevezhető – mondta Tunkli Dániel, a Concorde Értékpapír Zrt. vezető elemzője. – A hír marketinghatása rossz a cégre nézve. Aki most nem tud hazautazni a tervezett járattal, az vélhetően még az olcsóbb jegyek ellenére sem utazik majd évekig a Ryanairrel. Pedig a cég az elmúlt években sokat tett azért, hogy javítson eredetileg nem túl jó hírnevén.”

Ha mind a 280 ezer utazás elmarad, akkor a kihasználtság 90 százalékra csökkenhet az érintett időszakban. Tavaly októberben ez 95 százalék volt, míg idén júliusban 97 százalék. „A mostani szezonon kívüli időszakban eleve legalább 10 százalékkal kevesebb géppel repül a társaság” – hangsúlyozta Tunkli Dániel, aki hozzátette, hogy a légitársaságok jellemzően nyáron termelik meg nyereségüket, a fő szezonon kívüli időszakban pedig az a lényeg, hogy ne termeljenek veszteséget.

Május végén a British Airways törölt rengeteg járatot, mert összeomlott a cég informatikai rendszere. Akkor a British Airways mellett az Iberiát és a Vuelinget is tömörítő IAG-csoport részvényeinek árfolyama néhány nap alatt 4,7 százalékkal esett, de egy hónappal a leállás után már az eredeti szint felett volt. Igaz, a kurzus több cég teljesítményét mutatja. A Lufthansa csoporthoz tartozó Germanwings gépének 2015. márciusi katasztrófája százötven halálos áldozattal járt, tehát teljesen más kategória egy járat kimaradásához képest.

A német légiközlekedési csoport árfolyama akkor egy hónap alatt 11,5 százalékkal esett, ám néhány hét múlva újra a tragédia előtti szinten volt. Igaz, augusztusra jóval nagyobb, 24 százalékos mínuszba került, és tartósan csak októberre kapaszkodott vissza a március eleji szintre.

járattörlés michael o'leary Ryanair
Kapcsolódó cikkek