Konfliktusforrást jelenthetnek a digitális átállással kapcsolatos nézetkülönbségek a nemzedékek között. A PwC felmérése szerint ugyanis az új generáció képviselői megértették ennek fontosságát, míg a családi vállalkozások idősebb tagjai még óvatosak az ezekhez köthető befektetésekkel és átalakulásokkal kapcsolatban. A megkérdezett fiatalok túlnyomó többsége szerint az innováció alappillére az üzleti sikernek, mégis csak 15 százalékuk vallja, hogy a vállalkozásukon belül erre kellő hangsúlyt fektetnek.
Manna Godenhjelm, a finn PwC stratégiai igazgatója úgy tapasztalta, hogy az idősebbek gyakran nem fogékonyak a fiatalabbak ötleteire, így az ifjú titánok veszítenek motivációjukból és energiájukból. A cég kutatásából kiderül, nem egyedülálló jelenségről lehet szó: a megkérdezettek 36 százaléka ugyanis csalódott, amiért a jelenlegi vezetők nem egészen értik a digitális átalakulásban rejlő lehetőségeket. Manna szerint fontos lenne az észak-amerikai példát, vagyis a „kudarc kultúráját” beleépíteni a vállalatok hétköznapjaiba. A német cégeknél például jellemző, hogy nem görcsölik túl a problémákat és az akadályokat.
A következő generációs családi üzleti vezetőknek a kultúra változásával is számolniuk kell – derült ki a PwC mélyinterjúiból. Tehát biztonságos helyet kell kialakítani a családi vállalkozáson belül, ahol az új generáció képviselői tapasztalatot szerezhetnek és fejlődhetnek. A kutatásból jól látszik, a biztonság mellett olyan sikertényezők számítanak irányadónak, mint a kommunikáció, a hitelesség és a kompromisszumkészség.
Antall György, a Réti, Antall és Társai PwC Legal cégtársa kiemelte:
Egy családi vállalkozás számára a tartós siker záloga a kompromisszumkészség, valamint a vállalkozás és a család – a mostani és az új generáció – szükségletei közötti egyensúly megteremtésére való képesség.