Cégvilág

Továbbra is együttműködik a BKK a kerékpárosokkal

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Magyar Kerékpárosklub 2016 februárjától rendszeres konzultációt folytat a kerékpáros fejlesztésekről, koncepciókról, kutatásokról és a kerékpáros infrastruktúra folyamatos fejlesztéséről. A tavaly december végén megújított együttműködési megállapodás további célként jelölte meg a kerékpárral közlekedők részarányának növelését, illetve az M3-as metró pótlása által érintett területek kerékpáros közlekedésének segítését egy intézkedéscsomag kidolgozásával.

A Fővárosi Önkormányzat és a BKK a kerületi önkormányzatokkal konzorciumot alkotva 12 projektre 8,4 milliárd Ft támogatást nyert el a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) „Fenntartható közlekedés fejlesztése Budapesten” pályázatán.

A BKK és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium civil szakmai partnereként a Magyar Kerékpárosklub is részt vett a projektenként elkészülő – összesen 12 – különböző Kerékpárforgalmi Hálózati Terv (KHT) szakmai kontrolljában és tervzsűrijében. Mindegyik KHT-t elfogadta a pályázat kiírója, a felek pedig a meginduló engedélyezési-kiviteli tervezésben is szorosan együttműködnek – olvasható a BKK közleményében.

Az adatgyűjtés kulcsfontosságú

A tavaly májusi European Cycling Challenge kampány időtartama alatt a résztvevő városokban a kerékpárral közlekedők egy erre a célra kifejlesztett okostelefon-alkalmazással gyűjtötték a megtett kilométereket városuknak, így versenyezve egymással. Budapest másodszor vett részt a kihívásban, 1181 aktív résztvevővel és közel 110 000 megtett kilométerrel a 10. helyet érte el. Ez a 2016-os eredményekkel összehasonlítva 16 pozíciós javulást és a megtett kilométerek megháromszorozását jelenti.

A részvétel lehetőséget adott nagy mennyiségű GPS adat összegyűjtésére. A nyers adatok feldolgozását, és az útvonaladatok felhasználását követően elkészült a verseny applikációját használók áramlási ábráját bemutató hőtérkép, aminek segítségével megtudhattuk például, hogy hétköznapokon a forgalom háromszorosa a hétvéginek, a munkanapi forgalomban a 3-6 kilométer közötti utazások a leggyakoribbak, vagy éppen, hogy a közbringával megtett utak hossza jóval rövidebb a saját kerékpárral megtett utazásoknál.

Az így nyert adatok nagyban hozzájárulnak a kerékpározással kapcsolatos fejlesztések szakmai támogatásához, és a fővárosi közlekedési rendszer erősítéséhez is, valamint lehetővé teszik a városlakók mobilitási igényeinek pontosabb megértését és a közlekedésszervezői feladatok magasabb színvonalú ellátását – magyarázza közleményében a BKK.

A BKK kerékpáros hőtérképe
Forrás: BKK

Vonzó alternatíva a metrófelújítás alatt

A felújítás kezdete óta az M3-as metró alternatívájaként a Mol-Bubi közbringarendszer használata és a saját kerékpárral történő utazás is népszerűnek bizonyult. A kerékpáros közlekedési lehetőségek javítását több célzott forgalomtechnikai beavatkozás segítette.

A BKK a metrópótlás megtervezésekor is kiemelten kezelte a kerékpáros közlekedés segítését. A BKK egyeztetett a Magyar Kerékpárosklubbal az infrastruktúra további fejlesztéséről, hogy a kijelölt útvonalak a kerékpárosok számára vonzóbb, versenyképesebb alternatívát jelentsenek – tájékoztatott a közlekedési központ.

Az M3-as metró felújításának ideje alatt folyamatosan frissülő kerékpáros forgalmi információk a bkk.hu/m3felujitas oldalon olvashatók.

Magyar Kerékpárosklub Mol Bubi BKK kerékpározás
Kapcsolódó cikkek