Az első és legfontosabb, hogy a fogyasztók legyenek tisztában azzal, hogy a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető a szavatossági igény. Ennek alapján – a kereskedőnél bejelentett panasz során, melyről jegyzőkönyvet is kötelesek felvenni – elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét lehet kérni. A javítás és a csere közül a fogyasztó választhat, kivéve, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan. Másodsorban pedig árleszállításra vagy vételár-visszatérítésre vonatkozó igénnyel lehet élni – hívja fel a figyelmet közleményében a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (KÖFE).
A gyakorlatban a határidők játszanak még igen fontos szerepet, hiszen a vásárlástól számított hat hónapon belül bejelentett hiba esetén a vállalkozást terheli annak bizonyítása, hogy nem teljesített hibásan.
Azaz, ha egy cipőt visszaviszünk, a vásárlást követő hat hónapon belül, mert annak talpa elkezdett leválni, akkor az eladó üzletnek kötelessége szakvéleményt beszereznie, hogy a hiba eredete (gyári vagy használatból fakadó) egyértelműen megállapításra kerüljön.
Gyakran érdeklődnek a fogyasztók arról, hogy mit csináljanak akkor, ha fürdőruha, alsóruházat, vagy fehérnemű miatt szeretnének panasszal élni a kereskedőnél. Gyakran találkozni ugyanis ezen termékek ismertetőiben, tájékoztatóiban olyan kijelentésekkel, hogy azokat higiéniai okokból nem cserélik ki. Természetesen például a hibátlan alsóneműt nem is köteles egy üzlet sem visszavenni ezen okból, (általában erről jól látható helyen kifüggesztett táblával hívják fel a figyelmet) azonban, más a helyzet, ha például az újonnan vásárolt melltartónak pattan el a pántja. Ilyenkor a már említett szavatossági jogokkal élhet a fogyasztó, azaz nyugodtan vissza lehet vinni azt az üzletbe és cserét kérni – áll a KÖFE közleményében.
Jó tudni, hogy „készletkisöprés”, évszakváltás stb. akciók miatt leárazott termékek esetén sem lehet megtagadniuk a vállalkozásoknak azt, hogy a vásárlók hibás termékek esetén panaszt tegyenek.
Ha azonban a fogyasztót még a vásárlás előtt figyelmeztették például a ruhadarab hibájára, akkor más a helyzet, hiszen ekkor már később reklamáció nem tehető, ugyanezen hiba miatt. Más hiba miatt viszont lehet reklamálni.
Szintén sokan felejtik el, hogyha nincs meg a vásárláskor kapott blokk vagy nyugta, akkor hiába is emlékszik az eladó a fogyasztóra, hiába nyilvánvaló, hogy az adott boltban vette a terméket, mert például márkaüzlet, amiből a környéken csak egy van, az árut nem köteles visszavenni – szögezi le az egyesület.