Cégvilág

Lendületet vett az elmúlt évben a sörpiac

Tavaly 6,2 millió hektoliter sört értékesítettek a hazai piacon a nagy sörgyárak, a kisüzemi főzdék közel 100 ezer hektolitert.

Az előző évinél tavaly 2 százalékkal több, 6,2 millió hektoliter sört adott el Magyarországon a négy vezető hazai sörgyártó: a Borsodi, a Dreher, a Heineken Hungária és a Pécsi Sörfőzde, valamint a piachoz importsörrel hozzájáruló Carlsberg Hungary – tudta meg a Világgazdaság. Ez 100 ezer hektoliter növekedés éves alapon, ami 20 millió korsónak felel meg. A Magyar Sörgyártók Szövetsége szerint a prémiumsörök a tavalyelőtti szinten fogytak, míg a középkategóriások eladása 10 százalékkal nőtt. A gazdaságos, saját márkás sörök piaca 5 százalékkal szűkült, az ízesített söröké pedig 19 százalékkal 302 ezer hektoliterre bővült. Ennél is jobban, 25 százalékkal, 114 ezer hektoliterre ugrott az alkoholmentes szegmens.

Fotó: Vémi Zoltán

Többéves trend a sörfogyasztás elmozdulása a minőség felé – értékelte az adatokat lapunknak Schillinger Attila, a sörszövetség igazgatója. Mint mondta, a piac középső kategóriája főleg az olcsó, alsó kategóriás sörök rovására erősödött. Felpörgőben a söripari innováció, élesedik a verseny az új típusú sörök piacán. Úgy látja, a minőségi sörök iránti kereslet növekedése globális trend, ami most már itthon is meghatározza a piacot.

A nagyipari prémium- és a kézműves sörök együtt hatnak a hazai sörkultúra fejlődésére – húzta alá. Forgalmi adóból a söripar befizetései tavaly 21 százalékkal 26,8 milliárd forintra nőttek, az adók és járulékok összesen 77 milliárd forinttal járultak hozzá az államkasszához. Ezenfelül az ipar szereplői több százmillió forintot költenek olyan önkéntes fenntarthatósági programokra, amelyek a többutas üveg- és alumíniumdoboz-csomagolások visszagyűjtésére és újrahasznosítására irányulnak.

Folytatódik a szövetség Sör mi több nevű kezdeményezése, amely a sörnek a modern magyar gasztronómiában betöltött szerepére, illetve a hazai sörkultúra fejlesztésére koncentrál. Ebben az évben a sörminőség és a csapolt sörök kerülnek a középpontba. Utóbbi kategória a teljes hazai piac csaknem 10 százalékát teszi ki, de részesedése tavaly egy százalékkal csökkent. Mivel a csapolt sör főként belföldön készül, a csökkenés megfordítása pedig minden hazai gyártó érdeke, a nagy sörgyártók és a kis főzdék együtt fordultak a kormányhoz, hogy a vendéglátásban alkalmazott kedvezményes áfaszintet terjesszék ki a csapolt sörre is.

Nagyot nőttek a kicsik

A kisüzemi főzdékben előállított és forgalomba bocsátott sör mennyisége tavaly 499,9 ezer hektoliterfok volt, ez alapján 404,9 millió forint jövedéki adót vallottak be a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai szerint. Átlagosan 5 százalékos alkoholtartalommal számolva ez majdnem 100 ezer hektoliternek felel meg. Éves alapon dupláztak a kisüzemek, hiszen 2016-ban még 247,1 ezer hektoliterfok után 200,2 millió forint volt a jövedéki adójuk. Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke a Világgazdaságnak elmondta: az üzemek nagy része jelentős kapacitásbővítést, termék- és technológiafejlesztést hajtott végre. Nőtt a söreiket kínáló vendéglátóhelyek száma, és termékeik néhány kiskereskedelmi lánc üzleteiben is megjelentek. | VG

 

fogyasztás piac sör
Kapcsolódó cikkek