A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke bírálja el másodfokon a Magyar Telekom fellebbezését, amelyet az sms-üzenettel való egyenlegfeltöltés hatósági tiltása miatt nyújtott be a távközlési cég. Erre Karas Mónikának kilencven napja van – tájékoztatta a Világgazdaságot az NMHH kommunikációs igazgatósága.
Az ügyben az NMHH elsőfokú hatóságként kedden hozta nyilvánosságra a Telekomot szankcionáló határozatát, mely azonban nem jogerős. Az elnök szeptemberig meghozott döntése viszont már jogerős lesz, vagyis kötelező érvényű a társaságra. Arra lehet számítani, hogy ha az NMHH elnöke elutasítja a Telekom fellebbezését, a multi bíróság elé viszi az ügyet. Bár a közigazgatási pernek önmagában nincs halasztó hatálya, a szolgáltató azonnali jogvédelem iránti kérelmet nyújthat be. Ez pedig azért érheti meg a Telekomnak, mert ha az igazságszolgáltatás helyt ad a kérvénynek, akkor a bírósági eljárás jogerős befejezéséig nem kell az NMHH-elnök döntését végrehajtania.
E forgatókönyv szerint az sms-telefonfeltöltés ügye akár évekig is elhúzódhat, ami nem jó hír a fogyasztóknak.
Az NMHH szerint a magyar piacon egyedül a Telekom által használt sms-üzenettel való telefonegyenleg-feltöltés alkalmas a visszaélésekre. A hatóság hosszú ideje foglalkozik a kérdéssel, 2017. március elején pedig hivatalosan is felügyeleti eljárást indított, miután több panasz érkezett hozzájuk ilyen típusú csalásról. Lapunknak azt írták, hogy a vizsgálat alapvető célja a rendszer biztonságának megteremtése volt, a konkrét intézkedéseket viszont a társaságra bízták. „Velünk ellentétben a Telekom álláspontja, hogy megtette a kellő lépéseket, és a további változtatásoktól elzárkózott” – emelték ki.
Az sms-alapú egyenlegfeltöltés lényege, hogy az előfizető egy számsor elküldésével a saját számlája terhére egy másik telefonszám egyenlegét növelheti. A tapasztalatok szerint a csalók különböző nyeremények ígéretével arra veszik rá az ügyfeleket, hogy egy trükkös számsort tartalmazó üzenetet küldjenek, amellyel valójában egy számukra ismeretlen SIM kártya univerzális – tehát nemcsak telefonálásra alkalmas, hanem bármilyen mobilis vásárlást is lehetővé tevő – egyenlegét töltik fel. Egy sms-sel 15 ezer forintot húzhatnak ki így az előfizetők zsebéből. Az NMHH-nak nincs tudomása az okozott kár mértékéről, de papíron a Telekom bármely számlás előfizetője érintett lehet.
Megkeresésünkre a Telekom úgy reagált, hogy az eljárás során mindenben együttműködtek a hatósággal, s több intézkedést is tettek a rendszer biztonságának növelése érdekében. „Ha egy ügyfél csalás áldozata lett, feltétlenül tegyen rendőrségi feljelentést” – hívták fel a figyelmet. Hozzátették, hogy mivel a kárt nem a szolgáltató okozza, nem is felel érte.
Hangsúlyozták, hogy a kifogásolt telefonegyenleg-feltöltési módot a jövőben is biztosítani kívánják, mert az kellően biztonságos, és az ügyfelek kényelmét szolgálja. Attól elzárkóztak, hogy részletes számokat közöljenek. Mindössze azt árulták el, hogy „a többi egyenlegfeltöltési módhoz képest az sms útján való feltöltések száma alacsony, ezen belül is elenyésző a csalásos esetek száma, amely az összes tranzakciószám 1 százalékát sem éri el”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.