A nemrég csődvédelmet kérő Ikarus Egyedi Kft. százszázalékos adósságmegtérítést ígér a hitelezőinek és a beszállítóinak. A kiutat a tegnap kiküldött reorganizációs terv és a benne foglalt egyezségi javaslat ígéri.
Legkésőbb 2025. szeptember 30-ig vállalja a bejelentett hitelezői követelések százszázalékos megtérítését az Ikarus Egyedi Kft. Ehhez azonban szükség van az általa összeállított reorganizációs terv és egyezségi javaslat elfogadására.
A terv alapja a termelés helyreállítása, így teljes mértékben hasznosulna a már beszerzett alkatrészkészlet is, amelyet egyébként csak töredékáron tudnának értékesíteni. A vállalat közlése szerint a meglévő készletek lehetővé teszik, hogy a közeljövőben minimális befektetéssel hetven csuklós buszt, kilenc onkológiai szűrőbuszt, valamint hat elektromos buszt készre szereljenek.
A megegyezés továbbá munkahelyeket menthetne meg, és biztosíthatná a forgalomban lévő autóbuszok folyamatos szervizét is, így a járműveket hosszú távon lehetne használni a tömegközlekedésben. Az onkológiai szűrőbuszok pedig a közegészségügyi intézményeknek nyújtanának segítséget.
A sikeres egyezség az Ikarus Egyedi mellett a főként kis- és középvállalkozásokból álló hitelezőknek is érdekük, mivel felszámolás esetén az egyezségi ajánlatban foglaltaknál jóval kisebb mértékben vagy egyáltalán nem térülnének meg az egyébként jogos követeléseik. A termelési terv szerint a buszgyártás a hetedik év után válhatna saját tőkével finanszírozhatóvá.
Az Ikarus Egyedi július 9-én kért csődvédelmet, amivel az volt a célja, hogy újraszervezzék a társaság működését és helyreállítsák a fizetőképességét. A Fővárosi Törvényszék július 13-i kezdőponttal el is rendelte a csődeljárást.
A vállalat arra kérte a kormányt, hogy minősítse stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté, és vegyen részt a reorganizációjában. Kérését arra alapozta, hogy hosszú idő után először állnak rendelkezésre magyar fejlesztésű, városi közlekedésben használható buszok, a társaság a nyertes tendereivel eddig mintegy 5 milliárd forintot spórolt a magyar költségvetésnek, a 180 csuklós busz legyártása pedig további 3 milliárdos megtakarítást eredményezhetne.
Az említett 180 buszt egyébként az idén áprilisban kellett volna megkapniuk a megrendelőknek, a BKV-nak és a Volánbusznak, de határidőre csupán öt jármű érkezett meg.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja