Cégvilág

A küszöbön a jövő

Csak idő kérdése és hamarosan elárasztják a világot az önvezető autók. A világ több pontján már komoly tesztelések zajlanak, ám a felkészültség – óriási meglepetésre – Hollandiában a legmagasabb.

Néhány évvel ezelőtt a sofőr nélkül közlekedő autók fogalma még nem volt több mint a sci-fi filmek egyik gyakran használt, de a valóságtól teljesen elrugaszkodott eleme. Még egy évvel ezelőtt is rengetegen érveltek amellett, hogy az önvezető autók sosem válnak elterjedté, mára viszont oda jutottunk, hogy ezt a technológiát már számos helyen tesztelik.

Kaliforniában és Szingapúrban meglehetősen előrehaladott állapotokról számoltak be,

s a kérdés már nem az, hogy lesznek-e önvezető autók, hanem az, hogy mikor jön el az az állapot, amikor az utakon cirkáló önvezető járművek többségben lesznek a most használtakhoz képest.

Jelenleg ott tartunk, hogy Kínában a Daimler engedélyt kapott, hogy saját autóit tesztelje Peking útjain, Kaliforniában pedig több mint ötven vállalat teszteli saját „kreálmányait”. A jövő tehát már úton van.

A gazdasági és társadalmi előnyök megkérdőjelezhetetlenek

A KPMG szakértői úgy vélik, hogy az önvezető autók fejlesztése és társadalmi befogadása rendkívül gyors tempóban történik majd, tekintve, hogy ebben a hatóságok és a privát fejlesztők is érdekeltek.

A domináns autógyártók, a technológiai óriások és a speciális startupok az elmúlt 5 évben eddig több mint 50 milliárd dollárt invesztáltak az AV-fejlesztésekbe (önvezető autók – autonomous vehicles), és a befektetések 70 százaléka az autóipari szektoron kívülről érkezett.

Fotó: Shutterstock

Jó hír, hogy a hatóságok is kezdik belátni, hogy az AV-technológia óriási gazdasági és társadalmi előnyökkel járhat.

Az önvezető autók megszüntethetik az emberi hibák által okozott közúti balesetek 90-95 százalékát, s ezzel évente akár több millió életet is megmenthetnek.

Ezen felül pedig – feltételezve, hogy ezek az autók elektromosak lesznek – jelentősen csökken a környezetszennyezés, hiszen végre leszámolhatunk a bolygót nagymértékben pusztító károsanyag-kibocsátással.

Arról nem is beszélve, hogy az önvezető autók hatalmas mobilitási lehetőseggel bírnak majd azok számára, akik nem tudnak vezetni, nincs saját autójuk, már idősek a vezetéshez, és az olyan vidéki térségben élők is jól járhatnak, ahol nincs kiépítve megfelelő tömegközlekedés.

Rengeteg időt spórolhatnánk

További gazdasági és társadalmi előnyökkel járhat, hogy a konkrétan vezetéssel töltött idő az emberek számára eltűnne, így millió más dologgal is foglalkozhatnánk, miközben autónk elvisz minket oda, ahova akarjuk. A munkaadók természetesen azt remélik, hogy alkalmazottaik a közlekedéssel töltött időt is munkára tudják fordítani, s egy amerikai tanulmány azt is kimutatta, hogy

ezzel évi 1300 milliárd dollárral nőne az USA gazdasága.

A fentebb felsorolt okok és indokok miatt számos ország kormánya szeretne közvetlen közelről részese lenni a AV-technológia fejlődésének.

Már most hosszú távra terveznek

De miért akarnak már most rohamtempóban fejlődni és terjeszkedni ahelyett, hogy megvárnák, hogyan fogadja a társadalom az új technológiát? Ennek okai a döntéshozók, ugyanis a ma megvalósítandó területrendezési és infrastrukturális beruházási döntések évtizedekig meghatározzák országaink és városaink fejlődését.

Fotó: Shutterstock

Ha ma arra számítunk, hogy az önvezető autóké a jövő, akkor elkerülhetjük, hogy az adófizetők pénzét olyan befektetésekre pazarolják, amelyek hamarosan elavultak, vagy még rosszabbá válnak az AV előnyeinek megvalósításában.

Az önvezető járművek bevezetése minden bizonnyal megváltoztatja a közúti infrastruktúrát, beleértve a közúti telematikát, a jelzőtáblákat, a lezáró korlátokat, a sávszélességeket és a járdaszegélyeket.

Ezen felül a szolgáltatási rendszerek népszerűbbé tehetik az utazás-megosztást és mobilitást, valamint az ingázás vonzóbbá tételével ösztönözhetnék a külvárosi és vidéki fejlődést.

Hollandia már térdelőrajtban áll

Érdekes megvizsgálni, hogy a technológia fejlődésével párhuzamosan mely országok állnak készen arra leginkább, hogy az utakra bocsássák az önvezető autókat. Bár Európa figyelme nem összpontosul annyira az AV-gyártásra, mint Amerikáé, a KPMG tanulmánya megállapította, hogy valójában

Hollandia az az ország, ahol a világon a legmagasabb szinten áll az automatizmus iránti vágy és felkészültség.

A felmérés négy szempont alapján határozza meg az országok felkészültségi szintjét:

  • irányelvek és jogszabályok,
  • technológia és innováció,
  • infrastruktúra,
  • fogyasztói elfogadottság.
  • Az országok rangsora az AV-techonlógia készenlétet illetően
    Fotó: KPMG

    Hollandia 27,73 ponttal első helyen állt a rangsorban a KPMG-nél, jelezve, hogy kiváló infrastruktúrával, egy erősen támogató kormányzattal és az elektromos járművek lelkes elfogadásával kiváló AV-készenléti modellt kínál más országoknak. Szingapúr a második helyen áll 26,08 ponttal, és előrelépést tett a tavalyi közlekedési törvény módosításának bevezetésével, amely lehetővé tette az önjáró autók tesztelését az utcákon.

    Az Egyesült Államok szintén magas indexe aligha meglepő, a magas pontszám nagyra törő tesztprogramjának és annak a ténynek köszönhető, hogy 163 vállalat fejlesztett ki önvezetési technológiát. Egyetlen másik országban sem foglalkozik ennyi vállalat a fejlesztéssel.

    Sok fontos kérdést rejteget még a jövő

    Az AV-k megjelenése tehát „pillanatokon belül” berobbanhat, hiszen nincs olyan hét, amikor valamelyik nagy gyártó, vagy befektető ne állna elő valami fontos, új hírrel. A fentiekből kiderült, hogy tulajdonképpen muszáj is folyamatosan csepegtetni a konkrét információkat, ugyanis a közúti közlekedés a közúti infrastruktúra minőségére és az azt meghatározó szabályozási környezetre támaszkodik.

    A befektetők már most a kiváló minőségű „AV-kész” közúti infrastruktúrában és a következő generációs mobilkommunikációs technológiákban gondolkodnak.

    https://www.youtube.com/watch?v=aWmmy966NlI&t=211s

    A jövő egyik fontos kérdése pedig az lesz, hogy a gyártók, s a később majd hozzájuk kapcsolódó infokommunikációs vállalatok miként lesznek képesek megvédeni minket az adatlopástól, autónk feltörésétől – esetleges eltérítésétől–, hiszen egyértelmű, hogy a későbbiekben szinte ránk kapcsolódó önvezető autók bizonyosan több információval rendelkeznek majd rólunk, mint mobiltelefonunk.

    Palkovics: Magyarország élen jár az önvezető járművek fejlesztésében

    Magyarország az önvezető jármű rendszerek fejlesztésének egyik európai központja – jelentette ki Palkovics László, az innovációs és technológiai miniszter kedden Grazban, az európai közlekedési miniszterek informális találkozóját követően.

     

    önvezető autó közlekedés AV-technológia infrastruktúra
    Kapcsolódó cikkek