Cégvilág

Még nem érzik a vesztüket a beszállítók

Itthon kevés direkt beszállítóval dolgozik az Audi, ezért egyelőre nincs komoly következménye a csütörtöktől tartó munkabeszüntetésnek. A béremelés viszont mindenkit érint majd.

Egyszerre szurkolnak és aggódnak a beszállítók, illetve a környékbeli vállalatok az Audi-sztrájk kapcsán – erről a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke beszélt a Világgazdaságnak. Pintér Imre úgy fogalmazott, hogy személy szerint mérges a munkabeszüntetés időzítése miatt. Hangsúlyozta, hogy az nem vita tárgya, hogy a magyar béreket fel kell zárkóztatni az uniós átlagra, de azt is tudomásul kell venni, hogy ez nem megy hétfőről keddre. Ilyen gyors reakcióra sem egy nagyvállalat, sem pedig egy ország gazdasága nem képes.

Az irány jó, a vállalati kultúra tisztában van vele, hogy bérfejlesztésre van szükség. Viszont mindent felborít, ha ilyen mértékű emeléseket követelnek

– emelte ki. A megyei iparkamara elnöke úgy értékelt, hogy a néhány napos leállásba sem az Audi, sem pedig az érintett beszállítók nem rokkannak bele, a sztrájk jövőbeni hatása viszont kiszámíthatatlan. Szerinte a Magyarországon való befektetések egyik felhajtóereje, hogy nem kell munkabeszüntetésektől tartani, a cégvezetés ilyen eszköz nélkül is meg tud állapodni a szakszervezetekkel. Pintér Imre felvetette, hogy a történtekre reagálhat az Audi úgy is, hogy csökkenti a motorgyártási kapacitásokat Győrben.

Fotó: Vémi Zoltán

A kockázatok között említette azt is, hogy amennyiben a gyár belemegy egy drasztikus fizetésemelésbe, az továbbgyűrűzik a helyi vállalatok szintjére, ahol a munkaerő megtartása érdekében hasonló növekedést kell előteremteni. Erre a megye gazdasága nincs felkészülve.

Ha azt nézem, hogy mennyi a jövedelem Ausztriában, nem túlzás a 18 százalékos igény, ha azt, hogy ezt egyről a kettőre akarják, egyértelműen az

– szögezte le. Szerinte az Európai Unión belül a legnagyobb bérszakadék Ausztria és Magyarország között húzódik, ami az elmúlt hatvan év eredménye. Jelezte, hogy a 10 százalék feletti emelési igény egyértelműen feszültségeket generál, ezért önmérsékletet kért a munkavállalóktól. „Ha megrogynak az itthoni multik, megfordulhat az a gyakorlat is, hogy a munkaadók állnak sorban a dolgozókért” – figyelmeztetett.

A magyar piac egészére elmondható, hogy kevés olyan Tier 1-es, tehát direkt beszállító van jelen, amely már megérezte a győri Audi-gyár leállását

– erről a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének ügyvezető főtitkára nyilatkozott lapunknak. A szervezet mintegy 260 tagvállalatot tömörít, Fieszl Zsuzsa szerint közülük nagyjából 15 mondhatja el magáról, hogy partnere a német óriásnak.

Ezek viszont indirekt (Tier 2 vagy az alatti kategória) beszállítói az üzemnek, vagyis a termékeik és szolgáltatásaik valamilyen más alkatrészbe beépülve érkeznek meg a győri egységbe. Ennek tudható be, hogy a hazai beszállítói környezetet zömében nem érinti a munkabeszüntetés, és nem okoz fennakadást a termelésükben „Ha azonban ez az állapot elhúzódik, annak már ebben a körben is lehet hatása” – jegyezte meg.

Fieszl Zsuzsa kiemelte, hogy bármilyen megállapodás is születik az Audi vezetése és a szakszervezet között, annak lesz következménye a helyi gazdaságra. Amennyiben a béremelés magasabb szintet ér el, más vállalatok is belekényszerülhetnek egy ilyen alkuba.

Szerdán sem veszik fel a munkát az Audinál

A keddi tárgyalások sem vezettek megállapodáshoz, így folytatódik az egy hetes sztrájk a győri gyárban.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Pintér Imre Audi Győr Fieszl Zsuzsa Majosz iparkamara
Kapcsolódó cikkek