BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megérezné a fapadosok hiányát Budapest

Léket kaphat a budapesti turizmus növekedése, a magyar főváros elveszítheti a legnagyobb konkurenseivel, Béccsel és Prágával szemben megszerzett pozícióját, ha a fapadosokat vidéki repülőtérre száműzik – vélekednek a Világgazdaság által megkérdezett piaci szereplők. Tarlós István főpolgármester a múlt héten közölte, hogy a légiforgalmi terhelést rövid távon a személyszállító repülőgépek teljes körű éjszakai repülési tilalmával, illetve a zajterhelések hatósági mérésének bevezetésével, hosszabb távon pedig a fapadosok és a teherszállító repülőgépek vidékre irányításával csökkentenék. A zajcsökkentésről Tarlós szerint hetek óta zajlik az egyeztetés az innovációs és technológiai miniszterrel. Az önkormányzati választások előtt bejelentett elképzelésekről ellenzéki politikusok is egyetértően nyilatkoztak.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnökét, Flesch Tamást meglepte a bejelentés, miután Budapest egyik fő vonzereje a fapados légitársaságokkal lehetséges gyors megközelíthetősége, hogy fél órán belül a városban van a vendég. A dinamikusan növekvő városlátogató turizmus, amely az összforgalomnak legalább a felét adja, éppen ettől kapott nagy lendületet, a jelenlegi közúti és vasúti infrastruktúra ismeretében viszont utópisztikusnak tűnik a fapados repülőjáratok vidékre terelése. A szállodaszövetségi elnök szerint több oldalról meg kell vizsgálni, hogy honnan mennyi idő alatt és mennyiért lehet Budapestet elérni, a plusz 40-50 perces utazás megtizedelheti az ideérkező turisták számát. És a fapados járatokét is – tette hozzá lapunknak Kálmán István, a Magyar Beutaztatók Szövetségének (Mabeusz) alelnöke. Úgy véli, fontos lenne a budapestiekben is tudatosítani, hogy milyen pozitív hatásai vannak a turizmusnak, hogy mennyi ifa és áfa származik belőle, és milyen közcélú fejlesztésekre szolgálnak ezek a bevételek. Budapesten nem lehet kezelhetetlen áradatról, overturismról beszélni, a bulinegyedbeli problémákat is sikeresen lehet kezelni. Ha 20-30 perc alatt nem jut el a turista a repülőtérről a belvárosba, nem fog ideutazni. A ferihegyi repülőtérről is kell ennyi idő, miközben a többek által emlegetett Kecskemétről nem vezet gyorsvasút a Nyugatiba.

Az éjszakai repülőforgalom tiltása jelentős menetrendi módosításokat nem igényel, az viszont fontos részlet lehet, ha az esetleg késő járatok leszállása sem lehetséges Ferihegyre – jelezte a Mabeusz alelnöke. Flesch Tamás szerint az, hogy a 2030-ra kitűzött kormányzati cél teljesüljön, vagyis a turizmus a GDP-hez a jelenlegi 10 helyett 16 százalékkal járuljon hozzá, inkább a reptér fejlesztésével valósítható meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.