Léket kaphat a budapesti turizmus növekedése, a magyar főváros elveszítheti a legnagyobb konkurenseivel, Béccsel és Prágával szemben megszerzett pozícióját, ha a fapadosokat vidéki repülőtérre száműzik – vélekednek a Világgazdaság által megkérdezett piaci szereplők. Tarlós István főpolgármester a múlt héten közölte, hogy a légiforgalmi terhelést rövid távon a személyszállító repülőgépek teljes körű éjszakai repülési tilalmával, illetve a zajterhelések hatósági mérésének bevezetésével, hosszabb távon pedig a fapadosok és a teherszállító repülőgépek vidékre irányításával csökkentenék. A zajcsökkentésről Tarlós szerint hetek óta zajlik az egyeztetés az innovációs és technológiai miniszterrel. Az önkormányzati választások előtt bejelentett elképzelésekről ellenzéki politikusok is egyetértően nyilatkoztak.
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnökét, Flesch Tamást meglepte a bejelentés, miután Budapest egyik fő vonzereje a fapados légitársaságokkal lehetséges gyors megközelíthetősége, hogy fél órán belül a városban van a vendég. A dinamikusan növekvő városlátogató turizmus, amely az összforgalomnak legalább a felét adja, éppen ettől kapott nagy lendületet, a jelenlegi közúti és vasúti infrastruktúra ismeretében viszont utópisztikusnak tűnik a fapados repülőjáratok vidékre terelése. A szállodaszövetségi elnök szerint több oldalról meg kell vizsgálni, hogy honnan mennyi idő alatt és mennyiért lehet Budapestet elérni, a plusz 40-50 perces utazás megtizedelheti az ideérkező turisták számát. És a fapados járatokét is – tette hozzá lapunknak Kálmán István, a Magyar Beutaztatók Szövetségének (Mabeusz) alelnöke. Úgy véli, fontos lenne a budapestiekben is tudatosítani, hogy milyen pozitív hatásai vannak a turizmusnak, hogy mennyi ifa és áfa származik belőle, és milyen közcélú fejlesztésekre szolgálnak ezek a bevételek. Budapesten nem lehet kezelhetetlen áradatról, overturismról beszélni, a bulinegyedbeli problémákat is sikeresen lehet kezelni. Ha 20-30 perc alatt nem jut el a turista a repülőtérről a belvárosba, nem fog ideutazni. A ferihegyi repülőtérről is kell ennyi idő, miközben a többek által emlegetett Kecskemétről nem vezet gyorsvasút a Nyugatiba.
Az éjszakai repülőforgalom tiltása jelentős menetrendi módosításokat nem igényel, az viszont fontos részlet lehet, ha az esetleg késő járatok leszállása sem lehetséges Ferihegyre – jelezte a Mabeusz alelnöke. Flesch Tamás szerint az, hogy a 2030-ra kitűzött kormányzati cél teljesüljön, vagyis a turizmus a GDP-hez a jelenlegi 10 helyett 16 százalékkal járuljon hozzá, inkább a reptér fejlesztésével valósítható meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.