Az INA igazgatósága arról döntött, hogy bitument termelnek majd a sziszeki finomítóban. A beruházás költségeiről mindössze annyit közöltek, hogy több millió kunába kerül, és része az INA Downstream 2023 New Course elnevezésű programjának, amelyben a megvalósuló beruházások összértéke meghaladja a 4 milliárd kunát, azaz a 171 milliárd forintot. Ez az eddigi legnagyobb beruházáshullám a horvát olajipari vállalat életében.
A program az INA hosszú távon fenntartható fejlődését szolgálja. Ennek részeként leállítják Sziszeken a hagyományos kőolaj-finomítást, és ipari telephellyé alakítják át az üzemet. Sziszeken logisztikai központ létrehozását, kenőanyaggyártást és biokomponensek finomítását is tervezik a bitumengyártás mellett. A cél, hogy az INA éveken keresztül veszteséget termelő finomítói tevékenységét nyereségessé tegyék.
A sziszeki bitumentermelésről szóló döntés meglepő. Az INA-ban főtulajdonos Mol szempontjából az lenne a logikus és a legolcsóbb megoldás, ha ezt a finomítót bezárnák. Bitument ugyanis ott érdemes gyártani, ahol a teljes finomítói vertikum elérhető, ez pedig az INA rijekai bázisa. A bitumen a finomítási sor végén van, így ez némiképp ellentmond annak, hogy Sziszeken a hagyományos kőolaj-finomítást le akarják állítani
– mondta Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője. Szerinte az lehetne a megoldás, ha Rijekából szállítanák az alapanyagot a fővárostól ötven kilométerre fekvő Sziszekbe a bitumengyártáshoz. A beruházás annyiból racionális, hogy az építőiparban használt bitumennek nagyobb piaca van Zágráb környékén. Rijeka ezzel szemben 130 kilométerre esik Zágrábtól.
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható