A Hiventures milyen hatással volt eddig a magyar startup-ökoszisztémára?
Az elmúlt években nagy fejlődés látszott ezen a területen, létrejött a szükséges infrastruktúra, az inkubátorok, a mentorhálózat, és már a finanszírozás is meg van oldva. Befektetési programjaink már a kezdeti fázisban fel tudnak karolni ötleteket, és akár a nemzetközi piacra lépésig tudják finanszírozni a csapatokat. Amikor elkezdtük a tevékenységünket, kevés startup volt Magyarországon, a jelenlétünkkel nagyjából megduplázódott a számuk, mert sokan a mi finanszírozásunk segítségével váltak lelkes csapatból céggé. Körülbelül nyolcszáz startup lehet ma a hazai piacon.
Mely ágazatok a legnépszerűbbek a magyar startupvilágban, és ez mennyire illeszkedik a nemzetközi trendekbe?
Az egészségtudományban és az arra épülő megoldásokban erősek vagyunk. E területé a legnagyobb arány a portfóliónkban is, pedig nincsenek iparági fókuszaink. A kockázati tőkének globálisan is az egészségügy az egyik fő befektetési célpontja, vagyis a portfóliónk követi a nemzetközi trendeket. A második legnagyobb súly a marketplace startupoké. A kereskedelem jelentős része tolódik az internetre, ami bár tegnap kezdődött, még mindig vannak lemaradásban lévő, jó üzleti lehetőséget jelentő szegmensei. A harmadik nagy csoport a médiával kapcsolatos innovációké, a marketingeszközök terén ugyanis nagy változások zajlanak. Viszont nagy meglepetésre elmaradásban vagyunk a pénzügyi innovációk és technológiák terén. A globális trendhez képest kevés fintech startuppal találkozunk. Pedig ennek Magyarországon is van divatja, a területen a bankok is nagyon erősen jelen vannak az inkubátoraikkal.
Mely területeket érdemes elkerülniük a startupoknak például kellő innovációs lehetőség hiánya vagy a nemzetközi piac telítettsége miatt?
Nyitottak vagyunk, próbálunk minden startupnak és iparágnak lehetőséget adni. Azonban a csapatnak több buktatóval és kiadással kell számolnia, ha a profilja nem szolgáltatás, hanem termékgyártás. Hiszen találnia kell egy megbízható gyártót, saját gyártás esetén pedig forgóeszköz-finanszírozásra lesz szüksége, ami rögtön nagyságrendekkel emeli a költségeit. Nagyon sok jó ötletet láttunk már azon elvérezni, hogy a csapatnak hiába volt jó terméke jelentős kereslettel, belebukott a gyártásba. Ez extra kockázat, amely behatárolja a növekedési lehetőségeket.
Melyek a legfontosabb szempontok, amelyek alapján döntenek egy befektetésről?
Fontos a versenyelőny, azazhogy ne a századik ugyanolyan cég akarjon lenni a piacon. Vagy olyan innovációra van szüksége, amely piacot tud teremteni, vagy olyan piacra kell betörnie, amelyen van esélye lekörözni a versenytársakat. Egy jó találmány nem elég, legalább ugyanennyire fontos, hogy legyen iránta valós kereslet. Azt is látnunk kell a csapatban, hogy üzletileg is meg tudja valósítani az elképzeléseit. Fontos, hogy kik a cég alapítói, mert rajtuk múlik a vállalkozás sikere. Velük több körben találkozunk befektetés előtt személyesen is, hogy megismerjük őket, mert nekünk csak ők a biztosítékaink, el kell hinnünk, hogy képesek sikerre vinni az ötletet.
Mely okok miatt utasítják el leggyakrabban az alapítókat?
Ha olyan termékkel vagy üzleti koncepcióval jönnek, amely nem skálázható exponenciálisan, nulláról öt év alatt nem lehet akár nemzetközileg is elismert céget építeni belőle. Ez nem jelenti azt, hogy rossz az üzleti elképzelés, csak nem üti meg a kritériumot, nem startup. Az elutasítás másik leggyakoribb oka, ha nem látjuk, hogy a csapat a megvalósításban is tud jeleskedni. Vagy álmodozók, akik már a termékfejlesztésnél is problémákba ütköznek, vagy nem tudnak üzletemberként gondolkodni és üzletet építeni.
Mibe buknak bele leggyakrabban a startupok?
Ez kockázatos műfaj: mivel innovációról beszélünk, mindig ismeretlen vizekre eveznek az alapítók. Ritka, hogy kitalálnak valamit, megjelennek vele a piacon, és azonnal siker lesz belőle. Általában a második vagy a harmadik nekifutásra jönnek be a számításaik. Ez emberileg is nagy kitartást igényel. Azt látjuk, hogy leggyakrabban az üzleti gondolkodás hiánya okozza a startup vesztét, nagyon a termékfejlesztésre fókuszálnak, és lebecsülik az értékesítés nehézségeit.
Egyetemekkel is együttműködnek. Mennyiben más a Hiventures szerepe az egyetemi startupok esetében?
Az egyetemet végzett hallgatóknak nagyon alacsony százaléka gondolkodik saját vállalkozásban, ezért fontos, hogy már a tanulmányaik idején megismerjék ezt a világot. Egyetemi programot hirdettünk, amelyben megtanulhatták a vállalkozás alapjait, hogy a megszerzett tudás birtokában össze tudják rakni az elképzeléseiket. Eddig két szemesztert zártunk a Startup Campus BME powered by Hiventures egyetemi programmal. Nagyon jók a tapasztalataink, nagy volt a hallgatói érdeklődés, és több befektetés is született. Célzott kampányaink általában kiemelkedően sikeresek, mint például a StartupHER programunk, amely a vállalkozó nők felkarolását és bátorítását célozta. Több mint négyszázan jelentkeztek erre a programra. Csak viszonyításként: a két év alatt összesen kétezer jelentkezőnk volt.
Mik a tervek a közeljövőben?
Lépést kell tartanunk a portfóliónk életkorának a sajátosságaival. Amikor 2017 elején indultunk, szinte csak az volt a dolgunk, hogy jó befektetési célpontokat találjunk, és kihelyezzük a tőkét. Ez továbbra is fontos feladatunk, hiszen 2023 végéig ugyanezzel a lendülettel folytatjuk a tőkekihelyezést, de ugyanennyit foglalkozunk a meglévő cégeinkkel is. Egyre több olyan tárgyalás van, amelyen más befektetők is szeretnének beszállni egy-egy cégbe, aminek örülünk, mert több pénzből építkezhet a vállalkozás, és a mi munkánkat is validálja, ha más befektető is értékesnek találja a startupot. Várakozásaink szerint a következő egy-két évben egyre több nemzetközi befektető jelenik meg a magyarországi piacon, de szükség is lesz a nemzetközi tőkére, mert a magyar befektetők legfeljebb ötmillió euróig tudják finanszírozni a startupokat. Ezzel a magyar cégeket nem adjuk el a külföldieknek, azokat csak kisebbségi tulajdonosként engedjük be. Azért van szükség ezekre a nagy befektetésekre is, mert gyorsítják a nemzetközi terjeszkedést, hogy néhány év alatt világcég épülhessen. Nagyjából 2022 környékén pedig jöhetnek az első exitek.
Az exitekben sokan a magyar tudás és értékek kiárusítását látják. Valójában mit okoznak a magyar gazdaságnak?
Egyrészt az, hogy értékesítjük a részesedésünket, nem feltétlenül jelenti azt, hogy így tesznek a magyar alapítók is. Sokszor a következő körös befektetők vásárolnak minket ki, vagy pedig úgy szállunk ki, hogy tőzsdére visszük a céget. Ez utóbbi a legjobb garancia arra, hogy a magyar alapítók megtartsák a cég stratégiai irányítását, ezért is fontos a hazai tőzsde szerepe. A nemzetközi gyakorlatban is egyre gyakoribb, hogy a tőzsdei kibocsátásnál fontos elsőbbségi jogokat tartanak meg a tulajdonosok. Másrészt, ha stratégiai felvásárlónak, valóban egy multinak adjuk el a teljes céget, azt olyan áron tesszük, ami semmi esetre sem számít kiárusításnak. E cégek jellemzően még ebben az életszakaszban sem nyereségesek, hiszen a növekedés minden erőforrásukat felemészti, de ha a startup illik egy multi portfóliójába, hajlandó milliárdokat fizetni érte. Ekkor érik be a hazai vállalkozó öt-tíz éves munkája és kockázatvállalása. Ráadásul azok a startupperek, akik eladják a saját cégüket, aktív angyalbefektetőként jelennek meg a piacon, és nemcsak tőkével, hanem a cégük építése közben felgyülemlett tudásukkal is, amely tehát visszaforog a magyar gazdaságba. Ez így működik világszerte, és nem elszegényedik tőle a helyi vállalkozói közösség, hanem ellenkezőleg, éppen újabb lendületet kapnak a helyi startupok.
Mi hiányzik még ahhoz, hogy utolérjük például az észteket?
Úgy gondolom, hogy most minden összeállt. Volt a magyarországi piacon egy tanulási folyamat, de már eljutottunk oda, hogy minden megvan a sikerhez. Van még hova fejlődnünk, de úgy látom, most tényleg jó lehetőségek vannak. Sokat tanult a befektetői szakma is, túl vagyunk a gyerekbetegségeken. Tehetségekben továbbra is nagyon gazdagok vagyunk, erre ráerősít a stabil finanszírozási oldal. Ezek összjátékának nem lehet más az eredménye, mint nagy siker.
A hazai befektetők a startupokat
5
millió euróig tudják finanszírozni
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.