Cégvilág

Nem került eladósorba a repülőtér

A kemény kormányzati fellépés hatására tárgyalóasztalhoz ültek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér külföldi tulajdonosai, az üzemeltetési jogok értékesítése azonban nem téma.

A kormány és a Budapest Airport Zrt. (BA) között zajlanak tárgyalások, de azok kizárólag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér jövőbeni fejlesztéséről szólnak – így reagált a társaság a Világgazdaságnak annak kapcsán, hogy felmerült-e a részükről a főváros szomszédságában fekvő reptér üzemeltetési és vagyonkezelési jogának eladása. A kérdés azután vált ismét aktuálissá, hogy a közelmúltban két miniszter – a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely és az innovációért és technológiáért felelős Palkovics László – is felvetette Ferihegy működtetésének újraértékesítését. A BA tulajdonosaira utalva az előbbi úgy fogalmazott, hogy a legjobb az lenne, ha eladnák a repteret, és elmennének, az utóbbi pedig arról beszélt, hogy fontolják meg, hogy eladják annak, aki működtetni tudja. Hozzátette, hogy a kormány tárgyalásban áll a tulajdonossal, és amennyiben az egyeztetés nem vezet eredményre, akkor kérni fogja tőle a reptér eladását.

Az egyeztetések tényét most tehát megerősítette lapunknak a cég. Megkeresésünkre azt írta, hogy a kormánnyal folytatott intenzív párbeszéd eredményeként, a szolgáltatások minőségének fejlesztése érdekében május óta dolgoznak közös munkacsoportban a kabinettel. „Mindez a repülőtérre érkező és onnan induló utasok sokkal nagyobb mértékű elégedettségét szolgálja majd” – közölte a BA. Erre a cég szerint azért van szükség, mert a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Magyarország egyik legfontosabb létesítménye, minőségének a fejlesztése közös érdek. Az elmúlt időszak eseményeit vizsgálva úgy tűnik, a közös munkacsoport fontos személyi és infrastrukturális változtatásokat ért el a reptér életében. Lecserélték Jost Lammers vezérigazgatót, távozott Hardy Mihály kommunikációs igazgató, és vérfrissítés történt a vállalat fejlesztési igazgatóságának élén is. A kormány egy több mint hetven pontból álló hibalistát is benyújtott, amelynek egyik fontos eleme a fapados járatok kiszolgálására hivatott, egyszerűsített beszállítókapuk (a köznyelvben bádogkarámok) átépítése. Miután az állami illetékesek kilátásba helyezték, hogy 2020 januárjától rendeleti úton tiltják be a terminálrész használatát, a BA bejelentette, hogy megkezdte a diszkont-légitársaságok utasait fogadó új létesítmény építését. Szintén friss fejlesztés, hogy mintegy százezer euróból automata poggyászfeladó rendszert telepítettek a ferihegyi repülőtér 2-es épületébe. További, nagyobb volumenű (egyebek mellett egy teljesen új terminál, valamint egy árukezelő központ) kivitelezésekről is szó van, a tervek szerint 2024-ig összesen 225 milliárd forintos beruházással bővítenék a repülőtér kapacitásait. Ez már csak az utasforgalom alakulása miatt is indokolt: tavaly csaknem 15 millióan fordultak meg Ferihegyen, ami éves bázison 13,5 százalékos növekedés. Ez a legnagyobb ráta a kelet-közép-európai régióban.

A BA a 2018-as gazdasági évben csaknem 25 milliárd forintos adózott eredményt ért el, ez két és félszerese a 2017-es és ötszöröse a 2016-os hasonló adatnak. A profitot a tulajdonosok – a német AviAlliance, a kanadai Caisse du Québec, valamint a szingapúri Malton – teljes egészében kivették a cégből. A BA 2080-ig rendelkezik a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemeltetési és vagyonkezelési jogosítványával, ám a reptér a magyar államé. A kormány legközelebb szeptemberben találkozik a társaság képviselőivel. Az ügyben kerestük a Miniszterelnökséget és az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is, de lapzártáig egyik tárcától sem érkezett válasz.

Malév-reklámtábla bukkant elő

Egy pillanatra a múltban érezhette magát, aki az elmúlt héten a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kettes terminálja felé vezető úton járt. Megkezdődött az új turbókörforgalom előkészítése, és a munkálatok során egy több mint húszéves Malév-reklámtábla is előbukkant. A Budapest Airport ezt a relikviát a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumnak ajánlja fel. | VG

 

üzemeltetés Budapest Airport Zrt. kormány Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér
Ezek is érdekelhetik