BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Aktívan udvarol a Volkswagennek Belgrád és Bukarest

Noha a Volkswagen hivatalosan nem erősítette meg, hogy helyszínt keres a régióban új üzemének felépítésére, Bukarest és Belgrád állítja, tárgyalnak a német gyártóval. A szerbek állítólag eurómilliókat fizetnének támogatáskánt, Romániában már a telket is kijelölték a beruházáshoz.

Amikor Törökország beavatkozott Szíriában, a szerbiai és a romániai lapok arról kezdtek el cikkezni, hogy a Volkswagen a régió valamelyik országát választja majd új gyárának helyszínéül. Noha a VW még nem döntötte el, hogy teljesen lemond-e a törökországi beruházásáról, és a hivatalos álláspont az, hogy nem keresnek más országot, a beruházásban érdekelt szerb és román kormányok állítják, hogy már tárgyaltak a német politikusokkal, illetve a gyártóval.

Nem hivatalos információk szerint Szerbia 3000–7000 euró támogatást kínál munkahelyenként, vagyis a német autógyártó legalább 12 millió eurót kaphatna.

Ez óriási előny, hiszen Horvátország, Bulgária és Románia EU-tagországok, ezért nem tudnak közvetlenül állami támogatást nyújtani. Belgrád dönthet úgy is, mint például a Fiat Chrysler esetében, hogy kisebbségi tulajdonrészt vásárol az új cégben, több százmillió euró értékben.

Fotó: AFP

Szerbia mellett szólhat még, hogy az országban a bérek alacsonyabbak, mint például Romániában, így talán még a kormányzati támogatások nélkül is jobban járna a Volkswagen. Emellett

több mint száz olyan vállalat működik az országban, amelyek alkatrészeket gyártanak a különféle autóipari vállalatok számára.

Szerbiának, illetve az egykori Jugoszláviának komoly gépjárműipara volt. Kragujevacon, Zomborban és Zágrábban Zastava autókat gyártottak, Novo Mesztón Renault, Koperben Citroen, Szarajevó mellett Volkswagen, Nagykikindán Opel, Mostarban Skoda, Pristinában pedig Peugeot márkájú négykerekűek gördültek le a gyártósorokról. A Fiat kragujevaci jelenléte adja most a szerbiai modern robotgépipart.

A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek