Kik hozták létre Magyarországon a Lean and Green (L&G) platformot?
René van Hell: A három alapító a Holland Királyság Nagykövetsége, a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT), valamint a GS1 Magyarország. A Hollandiából indult kezdeményezés már 14 uniós tagállamban segíti a cégeket, hogy fenntartható fejlődési pályára lépjenek. A nagykövetség és az MLBKT a cégek elérésén és a platform népszerűsítésén dolgozik, a koordinátor GS1 pedig kialakítja a munkacsoportokat és csatlakoztatja a cégeket.
Eddig hányan csatlakoztak a kezdeményezéshez?
Wojciech Rydlichowski: A platformnak 14 országban 500 cég a tagja, ezek a karbonkibocsátásukat eddig együttesen 2,5 megatonnával csökkentették, de ez csak a kezdet, a cél a teljes szén-dioxid-semlegesség. Persze nem minden vállalat képes teljesen karbonsemlegessé válni, de mindegyik csökkentheti a kibocsátását.
R. van H.: A következő lépés a karbonsemlegesség elérése lesz 2050-re. Ebben Magyarország már egészen jól áll, mert 1990-hez képest 28 százalékkal csökkentette a karbonlábnyomát, míg Hollandia 15 százalékkal. Hat év múlva már 25 százalékos mérséklésről szeretnénk beszámolni, de ehhez további intézkedések kellenek. A logisztika Hollandia egyik kulcságazata, és tisztában vagyunk azzal, hogy nagy a karbonlábnyoma.
Említette a logisztikát. Hogyan látja a holland–magyar kereskedelmi kapcsolatokat? Lát esélyt arra, hogy fejlődjenek?
R. van H.: A két ország kereskedelmi kapcsolatai nagyon jók, évente hét-nyolcmilliárd euró értékű áru mozog Hollandia és Magyarország között, több, mint Hollandia és Brazília között. Amikor októberben találkozott a holland és a magyar külügyminiszter, azt vetítették előre, hogy az éves forgalom hamarosan elérheti a tízmilliárd eurót. Azt gondolom, hogy ennek van realitása, hiszen mindkét országban magas a gazdasági növekedés, Hollandiában 2-2,5 százalékos, míg Magyarországon az idén 4,5-5 százalékos lehet. A magyar termékek hozzáadott értéke jó, az e-mobilitásé kifejezetten magas, amellett, hogy a terület fejlesztése a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése szempontjából kedvező irány. Magyarország számára az egyik terület a mezőgazdaság fejlesztése lehet, ahol nagyot léphetne előre. Ma a szektor az ország adottságai alatt teljesít: gyümölcs- és zöldségimportra szorul, pedig akár a harmadik legnagyobb uniós agrárexportőr lehetne. Hollandia feleakkora területű, mint Magyarország, mégis az EU második legnagyobb mezőgazdasági exportőre.
Hogyan csökkentheti egy vállalat a karbonkibocsátását?
W. R.: A nagy számok kergetése helyett az apró, százalékos javulásokra kell koncentrálni. Sok kis cég együtt nagy változásokra lehet képes, de az egyes szektoroknak saját megoldást kell mutatniuk. Ilyen lehet az autóflotta hatékonyabbra cserélése, az energiafogyasztás optimalizálása vagy a feleslegesen kinyomtatott dokumentumok mennyiségének visszavágása.
R. van H.: Főként a folyamatoptimalizálásra érdemes összpontosítani az erőforrásokat, például egy félig teli konténer szállítása hatalmas erőforrás-pazarlás, és kimutatható bevételkiesést is okoz egy cégnek. Azokat a vállalatokat, amelyek felelősen állnak hozzá a zöldgazdaság céljaihoz, és tesznek is a megvalósításért, a befektetők gyakran a tőkepiacokon is megjutalmazzák.
Már lehet csatlakozni a Lean and Greenhez
Kiadás helyett költségcsökkentésként jelentkezhet a cégeknél a csatlakozás a Lean and Green platformhoz, mert a tapasztalok felhasználásával növelhetik a hatékonyságukat, karbonkibocsátuk 20 százalékos mérséklése pedig a logisztikai kiadások 3-5 százalékos csökkenésével párosul – mondta lapunknak Kétszeri Dávid, a GS1 Hungary vállalati kapcsolatokért felelős igazgatója. Már elindult az a weboldal, amelyen a vállalatok csatlakozhatnak a kezdeményezéshez, az első körös érdeklődőknek februárban tart a GS1 workshopot. A munkacsoportokat külföldi tapasztalatok alapján alakítják ki. Az L&G-tagságú nemzetközi cégek magyarországi leányvállalatai várhatóan már az első évben csatlakoznak a kezdeményezéshez, de a GS1 7500 céggel van közvetlen kapcsolatban, és az MLBKT is teremt fórumot a platformnak. | vg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.