BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A sztrádákon a digitalizáció

Latyák Balázs | A Magyar Közút Nonprofit Zrt. arra törekszik, hogy a jövőben percrekész utas­tá­jékoztatást nyújtson. Ehhez azonban tovább kell fejlesztenie mo­ni­toringhálózatát és informatikai alrendszereit – jelentette ki Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója a társaság tájékoztatóján. A cégnél hat projektben, több mint ötmilliárd forint értékben zajlanak fejlesztések, többnyire uniós társfinanszírozással, nemzetközi együttműködésekben. Ezzel kapcsolatban Szilvai József Attila elmondta: az egyik legfontosabb feladat a közútkezelőknél és más állami szereplőknél keletkező forgalmi információk elérhetőségének biztosítása. Ezért 2019 végéig elkészült a Nemzeti Adathozzáférési Pont beruházás, az ennek során kialakított felületen egy helyen, szabványos gépi feldolgozásra alkalmas formátumban kereshetők és tölthetők le a közútkezelőknél elektronikusan gyűjtött adatok. A vezérigazgató a tavaly indult fejlesztések közül kiemelte a Crocodile korridorprojektet is, amelynek tavaly lezárult második fázisában 126 helyszínen történt fejlesztés.

A közútkezelő 2022-ig leteszi az alapjait egy kétszintű forgalmi menedzsment központjának, amely adatvezérelt döntéstámogató rendszereivel proaktív módon működhet. A Nemzeti Adathozzáférési Ponton keresztül megosztott adatokra a digitális térképgyártók, szolgáltatók új utastájékoztató szolgáltatást készíthetnek majd, vagy a már meglévőt fejleszthetik tovább. A projektben továbbá az automatikus incidensérzékelési és egyéb monitoringrendszereket is fejlesztik, amivel gyorsabbá és hatékonyabbá tehető a közútkezelés és a forgalom menedzselése. Ezáltal várhatóan csökkennek a forgalmi zavarok, és tovább javul a forgalombiztonság. A fejlesztés a jövő év végére készülhet el – hangsúlyozta a vezérigazgató. Szilvai József Attila közölte, hogy már városi környezetben is zajlanak tesztelések: Győrben tíz, Zalaegerszegen nyolc jelzőlámpás csomópontban épül ki út menti adóhálózat. Az állam 2016 és 2024 között mintegy ötezermilliárd forintot fordít a hazai vasút és közúti infrastruktúra fejlesztésére. A félidejénél tartó nyolcéves időszakban a közutak építésére, korszerűsítésére 3200 milliárd forint jut, amelynek a nagyobbik hányada a költségvetésből származik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.