BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Állta a sarat az év végi rohamban a posta

A belföldi csomagok csaknem 98 százalékát a vállalt időgaranciát betartva juttatta célba a karácsonyi csomagszezonban a Magyar Posta.

A tavalyi negyedik negyedév az első összesítések szerint az előzetes várakozásoknak megfelelően két számjegyű növekedést hozott a 2018. október–decemberi időszakhoz képest a csomag- és árutartalmú küldemények piacán, így ebből a szempontból 2019 sem volt trendforduló a karácsonyi szezonban – közölték a Világgazdaság érdeklődésére a Magyar Posta Zrt. kommunikációs osztályán. Kiemelték, hogy a múlt évben a legnagyobb terhelés a novemberi Black Friday és a karácsony közötti időszakra esett. A legerősebb nap december 17. volt, amikor a csomag- és csomag jellegű küldemények mennyisége meghaladta a 250 ezer darabot. A megemelkedett terhelés idején a postai rendszerek és a munkatársak jól vizsgáztak: a Magyar Posta a belföldi csomagok esetében csaknem 98 százalékos eredménnyel teljesítette az általános szerződési feltételekben vállalt időgaranciákat.

Bár harmincezer dolgozóval a Magyar Posta a MÁV után a második legnagyobb hazai munkáltató, az év végére jellemző kereskedelmiforgalom-növekedés természetes velejárója a logisztikai feladatok és a munkaerőigény növekedése. Ennek kapcsán a társaságnál közölték, hogy a piaci gyakorlatnak megfelelően ezúttal is több forrásból kezelték a helyzetet. A posta ilyenkor megerősíti a saját létszámát, túlórát alkalmaz, kölcsönzött munkaerőt vesz igénybe, és alvállalkozókat is bevon.

A vállalatnál úgy értékelik, hogy az e-kereskedelem térnyerésével évről évre növekszik a csomagok mennyiségének átlagos volumene, de ezen belül is vannak kiemelkedő időszakok, amelyek jellemzően az ajándékozáshoz köthetők. Ilyen a karácsony, de az év során húsvétkor, anyák napján és ballagások idején is érezhető a forgalom növekedése, illetve ehhez társulnak a kiskereskedelmi akciók is. Fogyasztói oldalról egyre nagyobb tudatosságot látnak a külföldi, elsősorban ázsiai országokból történő rendeléseknél. Az átfutási idő bizonytalansága miatt – amelyet az áru Magyarországra történő eljuttatása okoz – egyre többen rendelnek időben, és választják a nyomon követhető, regisztrált szolgáltatást.

Ahogyan arról korábban a Világgazdaság elsőként beszámolt, a Magyar Posta több tízmilliárd forintos beruházás keretében új alapokra helyezi a csomagfeldolgozást és -kézbesítést. Az átfogó fejlesztést az indokolja, hogy a csomagforgalom látványosan megugorhat a következő években. Az állami cég már 2020-ban 48,4 millió csomag kezelésével számol, de tíz éven belül ez a mennyiség akár meg is duplázódhat. A projektet tavaly júliusban indították el, és 2022-re tervezik a befejezését. A költségek kétharmadát a tervek szerint a központi csomagfeldolgozó kialakítására fordítják. A szortírozóüzem mellett országszerte huszonhárom depót hoznak létre, tizenkilencet vidéken, négyet a fővárosban. Az úgynevezett hub and spoke modellnek az a lényege, hogy az adott cég (jelen esetben a Magyar Posta) az áruk útjának teljes szervezésével, önálló szerződéses és felelősségi háttérrel a lehető leggyorsabban valósítja meg a célba juttatást.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.