BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre jobban működnek az offline csatornák

Kotroczó Melitta | Jelentősen drágultak az online marketingeszközök a visszajelzések szerint: míg néhány évvel ezelőtt egy átlagos kisvállalkozás éves marketingköltsége maximum 3 millió forint volt, tavaly már meghaladta az 5 millió forintot – mondta a Világgazdaságnak Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő. Hozzátette, hogy ennek a drágulásnak komoly következményei lehetnek, ugyanis sok kisvállalkozó, aki néhány éve indította be a cégét, még a szinte ingyenes online elérésekre alapozta az üzleti tervét, így a vállalkozások egy része a drágulás miatt életképtelenné válhat. A szakember szerint az is probléma, hogy előreláthatóan nem lesz majd olyan új online csatorna, amely ingyenes vagy legalább olcsó lenne, mint korábban a Facebook volt.

Jól látható trend, hogy erősödik az Instagram és a Linkedln szerepe. Míg az előbbi a Facebooknál jelentősebb mennyiségű elérést tesz lehetővé, az utóbbi főként a B2B szektorban működő cégeknek nagy lehetőség, mert a felületén a visszajelzések szerint nagyon jó minőségű ügyfélréteg érhető el. „Véleményem szerint az Instagramon rövidesen zuhan az elérések száma, ugyanúgy, ahogy korábban a Facebookon. Ennek már láthatók is az első jelei, ugyanis kevesebb elérés lehetséges, mint egy évvel ezelőtt” – emelte ki Wolf Gábor. A szakember azt is problémának tartja, hogy az elmúlt tíz évben több mint tízszeresére nőtt az elérhető marketingeszközök száma. Ezzel az a fő gond, hogy a kínálatból sokan nem azokat választják, amelyek számukra a leghatékonyabbak, hanem azokat, amelyek a legdivatosabbak. A tíz leghatékonyabb eszköz között már olyan offline csatornák is szerepelnek a Marketing Commando 2019 végén készített felmérése szerint, mint a rendezvények, a networking és a telemarketing. Néhány évvel ezelőtt az online platformokra menekültek az emberek, mert már mindenhonnan ömlött a reklám, most azonban újabb fordulat látszik: annyira telítődött az online világ, hogy az internetről a valós világba menekülnek az emberek. Egyre nagyobb az igény a rendezvényekre, a személyes találkozásokra.

Szintén jelentős nehézség, hogy a marketing nagyon technológia-központú lett. Míg néhány éve egy kisvállalkozó össze tudta rakni a saját honlapját és a hozzá kapcsolódó marketingrendszert, addig ma már szakemberre is szüksége van, mert be kell kötni számlázóprogramot, online fizetési rendszert és még sok mindent. „A következő években ki kellene alakulnia egy olyan rétegnek, amely kezeli a hirdetési rendszereket, ismer grafikai programokat, és el tudja látni a kisvállalkozások marketingfeladatait. Vannak olyan feladatok, amelyekhez már szaktudás szükséges, de hetente csak egy-két napnyi munkát igényelnek, így nem kell főállású szakembert alkalmazni. Inkább egy marketinges vállalkozói rétegre lenne szükség” – hangsúlyozta a marketingszakértő.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.