BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A beszállítókat is sújtja a vírus

A Made in Italy jelzésnek nagy a presztízsértéke a globális luxuscégek körében. A jelenlegi helyzetben azonban a luxustermékeket előállító üzemek is a koronavírus terjedésének negatív hatásaival küzdenek, többek között a kötelező gyárbezárásokkal és visszaeső megrendelésekkel kell szembenézniük.

Március 8-án 26 észak-olaszországi tartományban ren­-

delt el az olasz kormány vesztegzárat a Covid–19 különösen gyors terjedése miatt. Az országnak ezen a részén található az ország textil- és ruházati gyárainak mintegy fele – ismerteti jelentésében a Bernstein befektetési cég. Az olasz hatóságok azóta már az ország egész területére kiterjesztették a karantént. A munkavállalókat otthoni munkavégzésre kérik, ahol megoldható, de engedélyezik az alapvetően szükséges utazásokat, úgyhogy a vállalatok nagyjából tudják folytatni az üzletmenetet. Azoknak az üzemeknek a nagy részében, amelyek a divatiparnak szállítanak, egyelőre úgy tűnik, normál menetben folyik a munka, de a megelőző intézkedéseket ezen a területen is magas szintre emelték. A Milánótól nem messze található Candiani farmergyártó üzem például, amely a többi közt a Hugo Bossnak és a Stella McCartney-nak is dolgozik, azt jelezte a honlapján, hogy a gyártás és a szállítás a megszokott módon folyik, ám minimálisra csökkentették a személyes találkozásokat a beszállítókkal, és limitálták a dolgozók külföldre utazását is. A Benetton eközben bezárta a Veneto tartományban lévő gyárát.

Próbálják kezelni a helyzetet más luxuscégek is. A Gucci és a Saint Laurent márka tulajdonosának, a Kering csoportnak a beszállítói nagyjából 88 százalékban olaszországiak. A Prada 22 gyártóegységéből 19 van Olaszországban – derül ki a cég legfrissebb éves jelentéséből. A firenzei székhelyű Salvatore Ferragamo luxuscég úgy tájékoztatott, hogy 2018-ban az olasz üzemekben állították elő termékeinek mintegy 97,4 százalékát, a kiegészítők például csak innen kerültek ki. A Jefferies befektetési vállalat egyik elemzője, Flavio Cereda úgy nyilatkozott a Reutersnak, hogy egyelőre nincsenek fennakadások az ellátási láncban, de egy hosszabb ideig tartó vészhelyzet már problémákat okozhat.

A prémiumtermékeket gyártó olasz cégeknek egy másik kockázattal is szembe kell nézniük. A járvány terjedése jócskán megkurtította a luxusköltéseket, a nagypénzű vásárlók most otthon maradnak, a nagy divatfővárosokba tervezett utazásaikat pedig rendre elhalasztják.

A Vogue Business február 24-én közzétett, a luxuscégek vezér- és pénzügyi igazgatói körében végzett felmérése szerint a luxusipar mintegy 43 milliárd dolláros értékesítési veszteséget könyvelhet el a járvány miatt. Mivel a vásárlói kereslet jelentősen csökkent, a gyártás is visszaesik idővel.

Egy, a Reuters által megkérdezett kisvállalkozás, amely a Guccinak készít táskákat, arról számolt be, hogy míg normál esetben nagyjából ezer táskát szállítanak havonta, februárban ez a szám mindössze 450 volt, és márciusra, áprilisra és májusra már nem is kaptak megrendelést. „Gyakorlatilag leállt a termelés, a dolgozóinkat ideiglenes szabadságra küldtük, vagy csökkentett munkaidőben dolgoznak” – közölte a cég egyik vezetője.

Más gyártók működését is megbénítja a járvány: jócskán csökkentek a Louis Vuitton és a Prada által leadott megrendelések is. Többen egyre jobban aggódnak, hogy mi történik, ha a karantén huzamosabb ideig fennmarad – ez esetben számos kisebb cég is lehúzhatja a rolót – mondta a Reutersnak egy családi üzem tulajdonosa.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.