BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A látássérültek tájékozódását segíti az okosszemüveg

Számos­ nemzetközi díjat nyert és ugyan még csak fejlesztési fázisban van, de már nagy piaci várakozás övezi a magyar találmányt, az EVA okos­szemüveget, amely a vakok és gyengénlátók tájékozódását, biztonságos közlekedését segíti.

Az EVA (Extended Visual Assis­tant) okosszemüveg nem csodaszer, hanem o­lyan se­géd­­eszköz, amely a vakok­ és erősen gyengén látók kül- és beltéri tájékozódását, közlekedési biztonságát segíti. Egy okos inter­fész, amely egy csatlakoztatott okostelefon képességeit és használhatóságát bővíti ki azáltal, hogy képes információt gyűjteni viselője fizikai környezetéről, és azt feldolgozni. A rendszer ennek alapján verbális segítséget nyújt a különféle közlekedési helyzetekben. A szemüveg elmondja látássérült felhasználójának azt, amit ő maga nem láthat – foglalta össze a találmányt Imre Krisztián. A startup az első pillanattól nagy sikert arat a versenyeken. Ez részben annak köszönhető, hogy egy viszonylag ismert és számottevő társadalmi problémára igyekszik megoldást kínálni, másrészt az újdonság hatása ellenére is könnyen befogadható, megérthető a működése. 2017-ben az EVA megnyerte az EU Top 50 díjat, így az alapítók az Európai Parlamentben is bemutathatták a projektjüket. 2018-ban az Innovative Digital Solutions for Accessible Europe elnevezésű díjat kapta a fogyatékkal élők informatikai esélyegyenlősége köré szerveződött konferencián. Tavaly pedig elnyerték a Global Startup Awards egyik kategóriájának a fődíját. Az EVA feltalálója is kapott díjat Brüsszelben, Imre Krisztián tavaly az Év európai innovátora lett.

A startup 2017-ben kezdte meg a működését három alapító taggal, az ötlet termékké alakításában Walter Szilvia közgazdász és Ferenczy Péter programozó-matematikus vett részt. „A cég alapításakor már elég pontosan tudtam, hogy melyik területre szeretnék koncentrálni az eszközzel. Olvasást segítő eszköz már volt a piacon. Én is egy szituációs asszisztenst szerettem volna megalkotni, de olyat, amely automatikusan működik, és kifejezetten a közlekedési és a navigációs problémákat oldja meg kül- és beltéren egyaránt” – mondta lapunknak Imre Krisztián. A szóba jöhető technológiák azonban feladták a leckét a csapatnak. Volt, amelyiken hosszú hónapokig dolgoztak, mire kiderült, hogy mégsem használható valós helyzetekben. A technológiai nehézségeken kívül egy sor más problémával is szembe kell néznie egy startupnak, elsősorban az anyagi és az emberi erőforrással kapcsolatos gondokkal. A projekt 2017 őszén elnyert ugyan egy közvetlen EU-s támogatást, de nem fejlesztésre, hanem egy megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. Ez az összeg össze sem volt mérhető a szükséges fejlesztési költségekkel, egy részét azonban fel tudták használni a csapat bővítésére. Ám még legalább nyolc-tíz szoftver- és hardverfejlesztő mérnök munkájára lenne szükség.

A projektet eddig saját megtakarításaikból finanszírozták az alapítók, de már elérkezettnek látják az időt külső tőke bevonására is, befektetőt keresnek. Főként olyat, aki a finanszírozáson túl a menedzsmentfeladatokban is segítséget nyújtana. A termék ugyan még a fejlesztési fázisban van, de a sorozatos megkeresések alapján már nagy várakozás övezi.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.