Sokan úgy vélik, az Apple kellő indikátorként szolgálhat ahhoz, hogy az új típusú koronavírus lehetséges gazdasági hatásait fel lehessen mérni – ez részben igaz is lehet, mivel a cég eladásainak nagyobb része Kínába irányul, és a gyártásban is nagy szerepe van az országnak. Ugyanakkor az Apple meglehetősen nagy késztermékkészlettel rendelkezik, akár egy több hétig tartó kínai gyártásleállást is átvészelhet. Ahhoz pedig, hogy a vásárlók is igazán érezzék: bajban van a cég, több hónap is kellhet.
A kiskereskedelem késztermékekkel foglalkozik: ha akadozik az értékesítés az üzletekben, az két dolog miatt lehet: ha nem vásárolnak a vevők, vagy ha nincs mit eladni – mindkét esetben azonnali a negatív hatás. Így más vélemények szerint inkább a kiskereskedelmi szektor és nem a gyártó az, amelyik amolyan „kanári a szénbányában” szerepet tölthet be a jelenlegi helyzetben. (A szénbányákba régen kanárikat vittek le – ha a madár elhallgatott, az azt jelezte, hogy felgyülemlett a mérges gáz a bányában, tehát nagy a baj.) Az Alibaba például már közzétette a profitfigyelmeztetését. A Forbes azt az öt terület gyűjtötte össze, ahol a kiskereskedelem már érzi a negatív hatásokat.
Kínai kiskereskedők
a frontvonalban
Sehol máshol a világon nincsenek olyan óriási kiskerláncok, mint Kínában, ahol nem ritka, hogy egy láncnak háromezer üzlete is van országszerte, amelyek az épp feléledő belső fogyasztásból remélnek hasznot húzni. Azaz csak húznának, hiszen a jelenlegi helyzetben pont ezek az üzletek azok, amelyek a leginkább megérzik a koronavírus hatását. A vevők elmaradnak, és rengeteg bolt be is zár, hogy megakadályozza a vírus továbbterjedését. És bár ez a kínai belső piacot érinti, mégiscsak a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi piacáról beszélünk, amely igen erősen támaszkodik a kínai középosztály vásárlóerejére.
Érzékeny luxusszegmens
A legtöbb luxusbrandet igen erősen sújthatja a vírus terjedése, hacsak nincs jól körülhatárolt stratégiája arra vonatkozóan, hogy hogyan érheti el a kínai piacot. Sokak számára Kína nem csupán a növekedés egyik, hanem gyakorlatilag egyetlen forrása. A gazdag kínai vásárlók fontosak a luxusmárkáknak, ám a boltbezárások és a karantén hatásai azonnaliak számukra: míg élelmiszerre mindenkinek szüksége van, egy ilyen helyzetben kevesebben gondolkodnak a luxusruhatáruk megújításán. Az előrejelzések szerint már az első negyedév eladási számain érezni lehet majd a járvány hatását.
Akadozó szállítások
A globális luxuscégek Kínában való megjelenésével párhuzamosan a kínai márkák is globális terjeszkedésbe kezdtek, főleg a nyugati piacokon. Jó példa a helyzetre a Shein cég. A társaság viszonylag transzparensen működik, a weboldalukon csak utalás van arra, hogy Kínában van a központjuk. És bár az amerikai website zavartalanul működik, és semmi sem jelzi, hogy a koronavírus terjedése bármiben is befolyásolná az eladásokat, az utazási és szállítmányozási korlátozások előbb-utóbb őket is utolérik, nem tudják majd teljesíteni a megrendeléseket. Ez természetesen az olyan óriáscégekre is áll, mint az Amazon vagy a Wish. Bár a hatás nem azonnali, akár már egy hónap múlva is akadozhatnak a szállítások – vélik szakértők.
Hiányoznak a kínai vevők
A kínai bevásárlóturizmus olyan méreteket öltött az utóbbi időben, hogy a különböző cégek saját stratégiával rendelkeznek arra, hogyan szólítsák meg a pénzüket külföldön elkölteni vágyó kínaiakat – mind kínálat, mind kiszolgálás tekintetében. Milánóban, Las Vegasban vagy a világ más nagyvárosaiban már kimondottan a kínai vásárlókra szabott marketingkampányokkal jelentkezik sok márka, számos üzlet kínai vagy a nyelvet beszélő eladókat alkalmaz. Mindez azonban veszélyben lehet az utóbbi egy hónap során bevezetett utazási korlátozások miatt. Bár sok márka könnyedén átvészelhet egy szűkösebb hónapot, azonban ha az utazási korlátozások huzamosabb ideig fennállnak, az már más helyzet, amely érzékelhető bevételkiesést okozhat nekik.
Az import is megsínyli
Ha egy hónapig nem működnek a gyárak, annak egy hónapnyival kisebb raktárkészlet a következménye a kiskereskedő cégeknél. A legtöbb nyugati viszonteladó esetében ez még nem jelent üres polcokat a következő hetekben, ám a következő hónapokban már baj lehet. Ha a leállások folytatódnak Kínában, a nyugati országok vásárlói április–májusban már szembesülhetnek a negatív hatásokkal, amikor a boltokban szűkösebb kínálat fogadja őket.
Összességében tehát elmondható, hogy a vírus gazdasági hatásai már most érezhetők világszerte. A hatások azonban területenként és célcsoportonként eltérők lehetnek – foglalja össze a Forbes cikke. Manapság a kiskereskedelem minden eddiginél jobban a nemzetközi hálózatoktól függ, ám a hatások a különböző szektorokban más-más időben jelentkezhetnek. A legfontosabb kérdés most az, hogy meddig tartanak a leállások, a bevezetett korlátozások, és mikor térhetnek vissza az emberek a megszokott életformájukhoz az érintett területeken. Még ha a következő egy-két hét során áttörést lehetne is elérni a vírus terjedésének megállítása terén, a hatások óhatatlanul jelentkeznek a kiskereskedelem minden területén, a luxustól a diszkontokig. Ám nem mindegy, hogy milyen mértékű és meddig áll fenn az a negatív hatás, amelyet a szektornak ellensúlyoznia kell.
A szektor vesztesége akár
40
milliárd euró is lehet
a friss becslések szerint
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.