A posta vitte ki tavalya legtöbb csomagot
Kotroczó Melitta | Az online kiskereskedelem tavaly a teljes magyarországi kiskereskedelem 6,3 százalékát tette ki, a bruttó 625 milliárd forintos értéke 16 százalékkal nagyobb a 2018-asnál a GKI Digital és az Árukereső kutatása szerint. Az aktív internetező felnőtt lakosság 55 százaléka (3,3 millióan) vásárolt online. Egy főre átlagosan 13,2 online rendelés jutott, 10 százalékkal több, mint 2018-ban. Az átlagos kosárméret bruttó 14,4 ezer forintra emelkedett, de a növekedés csak szerényen haladta meg az infláció mértékét. Egy vásárló évente átlagosan bruttó 190 ezer forintot költött online árucikkre. A hazai vásárlók a belföldi online kereskedőket jobban preferálták: ezeknek több mint 43 millió rendelést adtak le, míg a határon túliaknak 17 milliót.
A vásárlók 52 százaléka a házhoz szállítást választotta, ez annak is köszönhető, hogy ez a szolgáltatás sokat fejlődött az utóbbi években. Egyre gyakoribb a személyes átvétel is, a logisztikai szolgáltatók által üzemeltetett csomagpontok szerepe azonban csökken. Míg 2017-ben 19 százalékos részesedéssel rendelkeztek, addig tavaly már csak 16 százalékossal. Országszerte mintegy ötezer kiskereskedelmi egységben érhető el csomagponti szolgáltatás, de ez a hálózat nem nőtt érdemben az elmúlt két évben. A nemzetközi trendnek megfelelően a magyarországi online kiskereskedelemben is egyre több kereskedő köti össze online áruházát a bolthálózatával. A kereskedőknek azonban a fenntartható növekedés érdekében előbb-utóbb meg kell oldaniuk a vásárlókkal való személyes találkozás lehetőségét, ami egyrészt már elvárás, másrészt nagyban segíti a két fél közötti bizalomépítést és a márka erősítését is. Ezért egyre fontosabb az üzletek és a központi webshop integrált kezelése, hogy a vevők az online megrendelt árucikkeket az általuk megjelölt üzletben vehessék át. Az online áruházként induló kereskedők is hagyományos üzleteket, átadópontokat, bemutatótermeket nyitnak.
A legtöbb online rendelést tavaly a Magyar Posta kézbesítette. Az e-kereskedelemben érdekelt futárcégek többsége a házhoz szállítás mellett a csomagponti szolgáltatását is fejleszti. Mind az öt nagyobb belföldi logisztikai szolgáltatónak (MPL, GLS, DPD, Sprinter, Express One) van már saját csomagponthálózata, kettő emellett csomagautomatákat is működtet.


