BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elfordultak a vevők a dízelkocsiktól

A tavaly forgalomba helyezett új személygépkocsik mindössze egyötöde működött gázolajjal, a JóAutók.hu keresési statisztikái szerint a potenciális vevőknek is csak a 21 százaléka keresett dízelmotoros személyautókat.

Immár hetedik éve tart a dízel­autók visszaszorulásának trendje a hazai autópiacokon: ez idő alatt a dízelautók aránya a forgalomba helyezett új személyautók körében 46-ról 20 százalékra zuhant, miközben az importált járművek közötti részarányuk 66-ról 46 százalékra csökkent – hívta fel a figyelmet közleményében a JóAutók.hu. A dízelmotorral szembeni bizalomvesztés több okra vezethető vissza: egyrészt az elmúlt években a tulajdonosok széles köre szerezhetett negatív tapasztalatot arról, hogy főként az idősebb, gyakran bizonytalan külföldi előélettel rendelkező dízelautóknak jóval magasabb lehet a javítási költségük. Másrészt egyre több nyugati nagyvárosban vezetnek be korlátozásokat a dízelüzemű személyautókkal szemben, ami növeli a bizonytalanságot a járművek jövőbeli használhatóságát illetően. Emellett az utóbbi években a gázolaj ára gyakran harminc-negyven forinttal mozgott a benzinár felett, csökkentve a dízelautók kedvezőbb üzemanyag-fogyasztásból származó költségelőnyét is.

„Egyedül a használtautó-import az a terület, ahol továbbra is magas, 45 százalékos a dízelautók részaránya – mutatott rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Ennek az az elsődleges oka, hogy a nyugat-európai környezetvédelmi intézkedések hatására az idősebb, Euro5-nél alacsonyabb besorolású autók a korábbinál akár 15-20 százalékkal olcsóbban érhetők el ezeken a piacokon. Mivel emiatt a használtautó-import összetétele nagymértékben eltolódik az idősebb, erősen szennyező járművek irányába, szükség lenne a szabályozás szigorítására, ami elsősorban a korszerűbb műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt autók irányába mozdítaná el a behozatalt.

A vásárlók preferenciájának megváltozását jól mutatják a JóAutók.hu keresési statisztikái is. 2019-ben az üzemanyag szerinti személyautó-keresések mindössze 21 százaléka irányult dízelautókra, miközben a benzines keresések aránya 56 százalék volt. A portálon szereplő

autóhirdetések nyomán pedig a benzines autókat hirdetők átlagosan csaknem kétszer annyi telefonos érdeklődésre számíthattak, mint dízelautót hirdető társaik. A dízeltől elpártolók egyre nagyobb része azonban már nem a benzines, hanem a részben vagy egészben elektromos hajtású járművek irányába mozdul: a keresések 23 százaléka ezt a területet célozza.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.