A koronavírus terjedése a beszedett útdíjakra is kockázatot jelent, a fuvarokban bekövetkező esetleges fennakadások negatívan befolyásolhatják a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) árbevételét – erről is beszélt a ma megjelent Figyelőnek adott interjújában Bartal Tamás, az állami tulajdonú cég vezérigazgatója. Jelezte, hogy ha a járvány kitart a nyári csúcsforgalomig, akkor az e-matricás tranzakciók száma is visszaeshet. A NÚSZ értékesítése egyelőre csúcson van: tavaly már meghaladta a bruttó 365,5 milliárd forintot, ami csaknem
16 százalékos növekedés egy év alatt.
A vezérigazgató a hetilapnak úgy értékelt, hogy a NÚSZ rendszere világszinten is elfogadott magyar fejlesztés, amely a legmodernebb GPS-technológiára épül. Nagy elismerés a high-tech egyik centrumaként is ismert Tajvan útdíjkezelő társaságával kialakított partnerség, amelynek értelmében a két cég a jövőben közösen indulhat tendereken. A NÚSZ Indonéziában tanácsadást nyújt a kormánynak az elektronikus útdíjrendszer pályázatának kiírásához, és tagja annak a konzorciumnak, amely elsőbbségi jogot nyert el a versenyeztetés kapcsán. Ecuadorban is jók a pozíciói: márciusban írhatják alá azt a szerződést, amely a helyi elektronikus útdíjszedési rendszer megvalósíthatósági tanulmányának elkészítéséről szól. A vállalat közelebbi piacokon is aktív, Szerbiában Kragujevac városával vegyesvállalatot alapított egy úgynevezett Demo City projekt kivitelezésére.
Itthon az e-útdíjjal kapcsolatos fontos fejlemény, hogy március 15-től 3,4 százalékos, inflációkövető emelés lép hatályba. A döntést a kormány hozta meg, Bartal Tamás szerint több szempont is indokolja a lépést. Ilyen például, hogy az útdíjakból befolyó összeg jókora részét még hosszú ideig felemésztik azok a PPP-konstrukciós szerződések, amelyeket a 2002–2010 közötti kormányzat kötött az M5-ös és az M6-os autópályát megépítő magáncégekkel. Ezeknek a szerződéseknek a teljesítése 2018-ban mintegy 114 milliárdos kiadással járt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.