A legnagyobb cégek kiváltságává vált a béren kívüli juttatások és a cafeteria biztosítása. „Egy januárban közzétett felmérés szerint az ezernél több dolgozót foglalkoztató szervezetek több mint 90 százaléka ad valamilyen fix vagy cafeteriajuttatást, míg az ötven fő alatti mikro- és kisvállalkozásoknak csak a 49 százaléka” – közölte a Világgazdaság megkeresésére Fata László juttatási szakértő a Szent István Egyetem Menedzsment és HR Kutató Központjának idei cafeteriatrendeket vizsgáló felmérése alapján. Eszerint az idén a juttatási tételek nem változtak, de a sorrendjük igen. A legtöbb vállalat a SZÉP-kártya vendéglátás- alszámláját biztosítja a munkavállalóinak, de népszerű a mobiltelefon-használat és a SZÉP-kártya szabadidő-alszámlája is. Az önkéntes egészség- és nyugdíjpénztári hozzájárulás viszont leszorult az élről, és azoknak a cégeknek az aránya is jelentősen csökkent, amelyek ezt cafeteriaválasztékként kínálják. Fata László szerint a magyarországi vállalatok próbálnak lépést tartani a nemzetközi trendekkel. Így például sok cég úgy ítéli meg, hogy városban nem érdemes autót használni, ezért az így felszabaduló forrást más jellegű juttatásokra fordítják. Nagy figyelemmel fordultak viszont az autómegosztók felé, mert azok szolgáltatásainak juttatása már havi 5–10 ezer forintból megoldható. „Ebben sokat segít a személyi jövedelemadóról szóló törvény, amely szerint a bérlés díja elszámolható költségként, és mivel nem jelenik meg a munkavállaló jövedelmeként, adómentes is” – hangsúlyozta Fata László. Bár az autómegosztás még nem nagyon terjedt el, az Y generációs új munkavállalók megnyerésében a jövőben nagy szerepet játszhat. Ezt a szakértő szerint ráadásul a fenntarthatósági szempontok, a gazdasági racionalitás és a megoldás rugalmassága is elősegítheti.
Lenne igény rá, hogy a kerékpárhasználat is bekerüljön a csomagba
Egyes szakértők nem tartják elképzelhetetlennek, hogy a közeljövőben a vállalatok juttatási csomagjának részévé válik a kerékpár. A fiatalabb generáció körében merült fel igény, amelynek sok tagja autó helyett kerékpárral jár munkába. „A kerékpárok elterjedése nem kizárható, de nagy segítséget jelentene ebben egy ehhez kapcsolódó adókedvezmény bevezetése” – mondta Fata László. Szerinte a lehetőség elsősorban az informatikai szektor szereplői és az SSC-munkahelyek fiatal és aktív középkorú munkatársai körében válhatna népszerűvé, de attól nem kell tartani, hogy emiatt a céges autók használata visszaszorul. | vg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.