Cégvilág

A Magyar Suzuki a hibridre alapoz

A Magyar Suzuki 16,32 százalékos részesedéssel vezette a hazai autópiacot 2019-ben, ezzel negyedik éve uralja a hazai újautó-eladásokat. Arra számít, hogy a piaca még az idén visszaáll a járványhelyzet előtti szintre.

A Magyar Suzuki Zrt. tavaly több mint 194 ezer járművet adott el a világ 123 országában, 13,13 százalékkal többet, mint az előző évben – hangzott el a válla­lat éves eredményeiről szóló tájékoztatón. Urbán László, a társaság vezérigazgató-helyettese ismertette, hogy a belföldi eladások 343,3 millió eurós nettó árbevétele 23 százalékos növekedést takar, a több mint 2,1 milliárd eurós pedig 23,5 százalékost. A társaság összesen 2,4 milliárd eurós nettó árbevétellel és 89,6 millió euró adózás előtti eredménnyel zárta 2019-et. Mérlegfőösszege 978 millió euró volt, a saját tőkéje pedig 717 millió.

A Suzuki által tavaly gyártott járművek 88 százaléka külföldön kelt el. A hazai autópiacot a társaság 16,32 százalékos részesedéssel vezette, ezzel a magyarországi újautó-eladásokat már a negyedik éve uralta. Az országban tavaly 25,7 ezer Suzuki személygépkocsit regisztráltak, a társaság legnépszerűbb újautó-modellje ismét a Vitara volt. Miközben az európai személygépkocsi-piac stagnált, a hazai 15,6 százalékkal bővült volumenben, ezen belül a Suzukié 33,55 százalékkal. Alapítása óta a Suzuki 1,9 milliárd eurót fektetett be Magyarországon, ezzel az értékkel a társaság a legnagyobb japán beruházó itthon. Tavaly 60 millió eurót fordított fejlesztésekre, főként a hibrid modellek bevezetésére. Az idén kizárólag hibrid meghajtású Vitara és SX4 S-CROSS személygépkocsi készül Esztergomban az uniós piac számára.

A társaság hajómotor-üzletága tavaly 1469 hajómotort exportált, Magyarországon eddig 567 motorját regisztrálták, ezzel belföldön piacvezető. 2017 óta Esztergomban működik a divízió kelet-közép-európai régiós központja, tavaly április óta pedig a japán csoport európai pótalkatrész- és kiegészítőtartozék-központja is. A nagymértékben automatizált elosztó- és raktárbázisból hetente átlagosan 125 kamionnyi alkatrészt és pótalkatrészt szállítottak 120 országba öt kontinens disztribútorainak. A szegmens bevétele 94 millió euró volt. A motorkerékpár-üzletág 24 százalékkal növelte az értékesítését. Belföldön 575 Suzuki kétkerekűt helyeztek forgalomba, ezzel a társaság már ötödik éve a csoport legnagyobb piaci részesedésű európai disztribútora.

A vállalat vezetése arra számít, hogy a piac az év végére visszatér a járvány előtti szintjére, de ehhez élénkíteni kell a keresletet. A Világgazdaság kérdésére Urbán László elmondta, a járványhelyzet a 75 magyar és 160-170 európai beszállítónak is okozott nehézségeket, de minden partnerük visszatérőben van a járványhelyzet előtti működéséhez. A vállalat minden beszállítója talpon maradt.

További kérdésre reagálva a vezető közölte, hogy az elektromos mellett a hibrid autózást is támogatni kellene. Az elektromos autózás gyors és széles körű terjedésére nem számít Urbán László, a Suzuki a hibrid technológia fejlesztésében látja a rövid és középtávú feladatait. A társaságnak 78 magyarországi márkakereskedése van, és ennyi is marad a tervek szerint. A kereskedések szervizforgalma alig csökkent a járvány alatt, alapvetően éppen a szervizzel vészelték át a helyzetet.

Ezek is érdekelhetik