BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Közös pályán gyorsítana a MÁV és a Volán

Az egységes irányítás alá vont MÁV és Volánbusz integrációjának stratégiáját szeptemberben fogja előterjeszteni a vasúttársaság.

A MÁV Zrt. gyakorolja a Volánbusz Zrt. tulajdonosi jogait 2020. július 15-től. „A stratégiai irányítás átvétele a MÁV Zrt. által egy olyan integrált személyszállító csoport létrehozásának első lépése lehet, amely az államilag finanszírozott közösségi közlekedést összehangoltan és egységesen szolgáltatja. Az integráció következő fázisának alternatíváit a MÁV-nak szeptember végéig kell a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszternek előterjesztenie” – válaszolt a Világgazdaságnak a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert. Kiemelte, hogy a tulajdonosi jogok megszerzésével felgyorsul a már megkezdett, előkészített feladatok megvalósítása, de egyes esetekben így is többéves folyamatokról van szó.

A menetrend egységesítése Fó­nagy János miniszterelnöki biztos irányításával elkezdődött, de ehhez még a szakpolitikai megrendelőnek definiálnia kell, hogy a két társaságnak milyen versenyképes közszolgáltatást kell nyújtania, és azt mikor előnyösebb kötött pályán, mikor közúton és mikor ezek kombinációjával kínálnia. Az egységes menetrend érdekében meg kell szüntetni a vonat-busz párhuzamosságokat, a csatlakozásokat pedig úgy kell megszervezni, hogy az utasok kényelmesen utazhassák be az útvonalaikat. „Az új, összehangolt menetrend teljes bevezetése több évet vesz igénybe. Ez idő alatt fejlesztésekre, a szűk vasúti keresztmetszetek megszüntetésére és üzembiztos, 90-95 százalék feletti menetrendszerűséget elérő pályaállapotokra, új intermodális csomópontok kialakítására van szükség, de le kell zárulniuk a folyamatban lévő gördülőállomány-beszerzéseknek is” – sorolta Homolya Róbert.

Felidézte, hogy 2022 végére kell megérkeznie a negyven darab emeletes motorvonatnak. Sajnos ezek próbaüzeme a koronavírus-járvány miatt két nap után elakadt. A gyártóval folyamatosak az egyeztetések, bízik benne, hogy őszig újra elindulhat a próbaüzem a ceglédi vonalon. Szintén 2022 végére lesznek alkalmasak a rekonstrukció alatti pályaszakaszok arra, hogy a vonatok óránként 160 kilométert tehessenek meg rajtuk, mert ekkorra üzemelik be a kivitelezők a hálózaton a szükséges vonatbefolyásolási rendszereket is. A menetrend egységesítéséhez szükséges elemzéseken már két éve dolgozik egy munkacsoport a MÁV-nál is. A tervek szerint viszont már ez év végére egységes lehet a MÁV és a Volánbusz jegyértékesítő rendszere. Így a MÁV által beszerzendő 375 jegyautomatából is lehet majd Volán-jegyet venni. A végcél azonban a tarifaközösség, azaz a teljesen egységes jegyrendszer bevezetése az államilag finanszírozott közösségi közlekedésben. Így az utas csak egy viszonylatra vagy zónára váltja meg a jegyét vagy a bérletét, az azonban már teljesen mindegy, hogy az utazásához a közszolgáltató mely eszközét – vasút vagy busz – veszi igénybe. Már ezen is másfél éve dolgoznak a MÁV-nál, többféle javaslat született.

„A jövő év közepére a létrejövő egységes vállalatcsoportnak az Innovációs és Technológiai Minisztérium mint megrendelő elé javaslatot kell letennie a tarifaközösség kialakítására, ennek feltételeire, és a szükséges közös informatikai rendszernek ekkorra már üzemelnie kell. Egy minden szempontból egyszerűbb, átláthatóbb díjszabást tartalmazó kínálattá kell formálnunk a jelenlegi díjszabási rendszert.” Az elnök-vezérigazgató szerint az egységes díjszabással még vonzóbbá lehet tenni a legbiztonságosabb, legzöldebb és legfenntarthatóbb közlekedési módot, a közösségi közlekedést. A tarifaközösség szintén 2022 végére jöhet létre.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.