A MÁV Zrt. gyakorolja a Volánbusz Zrt. tulajdonosi jogait 2020. július 15-től. „A stratégiai irányítás átvétele a MÁV Zrt. által egy olyan integrált személyszállító csoport létrehozásának első lépése lehet, amely az államilag finanszírozott közösségi közlekedést összehangoltan és egységesen szolgáltatja. Az integráció következő fázisának alternatíváit a MÁV-nak szeptember végéig kell a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszternek előterjesztenie” – válaszolt a Világgazdaságnak a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Homolya Róbert. Kiemelte, hogy a tulajdonosi jogok megszerzésével felgyorsul a már megkezdett, előkészített feladatok megvalósítása, de egyes esetekben így is többéves folyamatokról van szó.
A menetrend egységesítése Fónagy János miniszterelnöki biztos irányításával elkezdődött, de ehhez még a szakpolitikai megrendelőnek definiálnia kell, hogy a két társaságnak milyen versenyképes közszolgáltatást kell nyújtania, és azt mikor előnyösebb kötött pályán, mikor közúton és mikor ezek kombinációjával kínálnia. Az egységes menetrend érdekében meg kell szüntetni a vonat-busz párhuzamosságokat, a csatlakozásokat pedig úgy kell megszervezni, hogy az utasok kényelmesen utazhassák be az útvonalaikat. „Az új, összehangolt menetrend teljes bevezetése több évet vesz igénybe. Ez idő alatt fejlesztésekre, a szűk vasúti keresztmetszetek megszüntetésére és üzembiztos, 90-95 százalék feletti menetrendszerűséget elérő pályaállapotokra, új intermodális csomópontok kialakítására van szükség, de le kell zárulniuk a folyamatban lévő gördülőállomány-beszerzéseknek is” – sorolta Homolya Róbert.
Felidézte, hogy 2022 végére kell megérkeznie a negyven darab emeletes motorvonatnak. Sajnos ezek próbaüzeme a koronavírus-járvány miatt két nap után elakadt. A gyártóval folyamatosak az egyeztetések, bízik benne, hogy őszig újra elindulhat a próbaüzem a ceglédi vonalon. Szintén 2022 végére lesznek alkalmasak a rekonstrukció alatti pályaszakaszok arra, hogy a vonatok óránként 160 kilométert tehessenek meg rajtuk, mert ekkorra üzemelik be a kivitelezők a hálózaton a szükséges vonatbefolyásolási rendszereket is. A menetrend egységesítéséhez szükséges elemzéseken már két éve dolgozik egy munkacsoport a MÁV-nál is. A tervek szerint viszont már ez év végére egységes lehet a MÁV és a Volánbusz jegyértékesítő rendszere. Így a MÁV által beszerzendő 375 jegyautomatából is lehet majd Volán-jegyet venni. A végcél azonban a tarifaközösség, azaz a teljesen egységes jegyrendszer bevezetése az államilag finanszírozott közösségi közlekedésben. Így az utas csak egy viszonylatra vagy zónára váltja meg a jegyét vagy a bérletét, az azonban már teljesen mindegy, hogy az utazásához a közszolgáltató mely eszközét – vasút vagy busz – veszi igénybe. Már ezen is másfél éve dolgoznak a MÁV-nál, többféle javaslat született.
„A jövő év közepére a létrejövő egységes vállalatcsoportnak az Innovációs és Technológiai Minisztérium mint megrendelő elé javaslatot kell letennie a tarifaközösség kialakítására, ennek feltételeire, és a szükséges közös informatikai rendszernek ekkorra már üzemelnie kell. Egy minden szempontból egyszerűbb, átláthatóbb díjszabást tartalmazó kínálattá kell formálnunk a jelenlegi díjszabási rendszert.” Az elnök-vezérigazgató szerint az egységes díjszabással még vonzóbbá lehet tenni a legbiztonságosabb, legzöldebb és legfenntarthatóbb közlekedési módot, a közösségi közlekedést. A tarifaközösség szintén 2022 végére jöhet létre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.