Cégvilág

Musk látomásaira ezúttal nem volt vevő a piac

A világ legértékesebb autógyártója 50 milliárd dollárt veszített tőzsdei kapitalizációjából, de az még így is közel maradt a 400 milliárdhoz.

Víziókra, tényekkel megfelelően alá nem bástyázott célkitűzésekre ezúttal nem voltak vevők a befektetők – ez szűrhető le abból, hogy a Tesla árfolyama 13 százalékot zuhant alapító-vezérigazgatónak a keddi közgyűlés záróeseményeként megrendezett, az akkumulátorgyártás jövőjéről tartott szimpóziumon előadott igehirdetésére.

A világ legértékesebb autógyártója 50 milliárd dollárt veszített tőzsdei kapitalizációjából, de az még így is közel maradt a 400 milliárdhoz.

Az elektromosautó-gyártó első embere három éven belül 25 ezer dolláros, azaz 8 millió forint alatti árazású Teslák sorozatgyártását lengette be, melyekben alapfelszerelés lesz az önvezető üzemmód, az Auto Pilot. Az energiatároló kapacitást ötszörösére növelő új technológia, jelentősen bővülő hatótávolság és évi húszmillió darabos gyártókapacitás kiépítése is szóba került, részletek említése nélkül. (Ennyi autót gyárt az éllovas VW-csoport és a második Toyota együttvéve, míg a teljes piac felvevő képessége évi 80 millió darabos.)

Fotó: Brendan Smialowski/AFP

A szakértők az egymillió mérföld futásteljesítményű és legalább tíz évig szolgáló, akkumulátor bejelentésére fogadtak előzetesen és konkrét számokat arra vonatkozóan, hogy mikorra és mennyire viszi le majd az autó értékét meghatározó erőforrás egységárát a Tesla.

Olyan szintre, amivel nominálisan is olcsóbbá válnának villanyautói a belsőégésű motorral szerelt versenytársakéhoz képest. Ezekről viszont egy árva szó sem esett a 270 ezer nézőt vonzó online előadáson. Az azt megelőző közgyűlésen egyébként fizikailag 240 részvényes vett részt, mindegyikük közös parkolóból, egy-egy Model 3-asból követte Musk beszédét, harsány dudaszóval hangot adva véleményének.

A Tesla tradicionális akkugyártó partnere, a japán Panasonic szóvivője útján közölte, hogy készek részt venni a felvázolt projektben és szorosabbra fűzni kapcsolatukat Musk cégével, de hasonló szándékot fogalmaztak meg a LG Chemnél és a CATL-nél is. A Panasonic Nevadából látja el telepekkel a Tesla fremont-i gyárát, míg a LG Chem és a CATL a sanghaji Gigafactory-t szolgálja ki. Az akkumulátorgyártók befektetői nem lelkesedtek fel a hallottakon, az Ázsiára koncentrálódó szektor vezető cégei szerdán leszerepeltek a tőzsdén.

Maga a Panasonic 4 százalékot, a koreai Samsung SDI és LG Chem egységesen 2,2 százalékot, míg a kínai CATL 2,8 százalékos eséssel reagált arra, hogy a Tesla az új generációs olcsó és tartós akkumulátorok gyártásának minél nagyobb hányadát házon belülre kívánja vinni. Ez a bejelentés eleve olaj volt a tűzre, elemzők szerint maga az önállósulási törekvés megpendítése is áresést válthat ki a magas haszonkulccsal értékesített akkumulátoroknál, s a Tesla beszállítóinál. Musk megkímélte hallgatóságát a technikai részletektől, ehelyett azt emelte ki, hogy az új akkumulátor a mai használatosnak a felébe fog kerülni, jóval erősebb lesz és élettartama egybeesik majd a gépkocsiéval, amelybe szerelik.

Elon Musk LG Chem Samsung SDI CATL akkumulátorgyártó üzem Tesla
Kapcsolódó cikkek