GY. B. | Nincs tanítás, sokan vannak szabadságon, és mivel nincs hová menni szórakozni, a családok nagy része a bevásárlóközpontok felé veszi az irányt – mondta a Világgazdaságnak Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség (MNKSZ) főtitkára. Ezért alakulhatott ki a két ünnep között nagyobb tumultus a kiskereskedelmi egységekben. Az MNKSZ most is arra kéri a vásárlókat, hogy a karácsonyi forgataghoz hasonlóan figyeljenek oda a helyes maszkviselésre és lehetőség szerint a távolságtartásra. Karsai Zoltán, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke ezt azzal árnyalta lapunknak, hogy a karácsony előtti túlpörgés magával hozta, hogy sokan a szilveszterre szánt ételeket, italokat is előre beszerezték. Ezt támasztja alá, hogy a KASZ-hoz az elmúlt napokban nem érkezett olyan észrevétel, amely szerint érdemes lenne korlátozni a vásárlószámot, vagy hogy kifogytak a maszkból, esetleg a fertőtlenítőszerből. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a tízfős részvétel feletti rendezvények tilalma és az este nyolctól hatályban maradó kijárási korlátozás megteszi a hatását, hiszen a többség betartja a szabályokat. Ez a húsvéti és a karácsonyi kiskereskedelmi forgalmon is érezhető volt, és ebből a sorból a szilveszter sem lóg ki.
A Nielsen adatai szerint ilyenkor egy hét leforgása alatt költünk el ötmilliárd forintot virslire, ez ötezer tonna, az éves mennyiség 20 százaléka. A virsliforgalom háromnegyede előre csomagolt termékekből áll, egyre kevesebben választanak a húspultból. A saját márkás virslik részaránya is magas, az összes eladás 40 százaléka. A hentesek ajánlása szerint ezerforintos kilóár alatt nem érdemes szerencsét próbálni, a virslivásárlások átlagára mégis alulról súrolja ezt az értéket. (Virslipiaci összefoglalónkat a 14. oldalon olvashatják.)
Pezsgőből ennél is több, hatmilliárd forintnyi fogy szilveszterkor járványmentes békeidőben, igaz, ilyenkor a népszerű ital ára átlagosan 12 százalékkal kedvezőbb. A forgalom háromnegyedét még mindig az édes vagy félédes pezsgők adják. A többség hipermarketekben vásárol, a 600–800 forintos termékek éppolyan jól fogynak, mint az 1000–1200 forint közötti áron kínált italok.
A Termékmix összeállítása szerint az Auchannál úgy vélik, hogy míg a borfogyasztási szokások terén stabilan közelítünk az európai trendekhez, a pezsgőfogyasztásban még van némi lemaradás. Az Aldi arról számolt be, hogy a klasszikus pezsgők mellett a gyöngyöző- és habzóborok, valamint a pezsgőalapú koktélok is kiemelten keresettek. A SPAR-nál – hasonlóan a Világgazdaságnak beszámoló Törleyhez – úgy látják, hogy a magyar pezsgőfogyasztás elsősorban még mindig az ünnepekhez kapcsolódik, és az édes pezsgőről szól, de a minőségibb és a száraz pezsgők iránti igény is kezd növekedni.
A Tesco szerint a kiemelt pezsgőkereslet annak is betudható, hogy sokan nemcsak fogyasztásra, hanem ajándéknak is pezsgőt vásárolnak.
A karácsony előtti túlpörgés egyúttal magával hozta, hogy sokan a szilveszterre szánt ételeket, italokat is előre beszerezték
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.